آفتاب
یک مدرس حوزه و دانشگاه:

حوزه در توسعه فرهنگی نقش عملیاتی و ترویجی داشته است

حوزه در توسعه فرهنگی نقش عملیاتی و ترویجی داشته است

همایش دین و نظریه فرهنگی با حضور فرهیختگان حوزوی و سخنرانی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در سالن همایش‌های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در همایش دین و نظریه فرهنگی با اشاره به پرسش‎های موجود در زمینه چیستی فرهنگ، گفت: نظریاتی که در عرصه فرهنگی تولید می‎شود نیازمند سازوکار ویژه هستند.

وی افزود: اگر یک نظریه را بخواهیم متولد کنیم ناچار از این مطلب هستیم که مساله و پرسشی بنیادین و اساسی را پیرامون آن نظریه مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حوزه عملیه شیعه از سالیان دراز به موضوع فرهنگ به صورت ضمنی در باب معرفتی پراخته است و از پیشگامان در این زمینه است و کسی نباید بگوید که حوزه با این مباحث غریبه است.

وی اظهار کرد: در واقع حوزه از دیرباز در زمینه توسعه فرهنگی همیشه نقش عملیاتی و ترویجی داشته است ولی به صورت مقوله‎ای که امروز از آن به عنوان فرهنگ یاد می‎شود شرایط متفاوت است.

وی گفت: اگر کسی فرهنگ را یک مساله فانتزی بداند نیز در اشتباه است زیرا فرهنگ نیاز هر جامعه است که در هر دوره و در هر جامعه به یک شکل بروز و ظهور دارد.

دبیر همایش دین و نظریه فرهنگی بیان کرد: در حوزه نیز این مساله با همین رویکرد ادامه یافته است و مثلا جنس کار و نظریات فرهنگی در ابتدای انقلاب با امروز متفاوت شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط خاص پیش از انقلاب و حتی در کوران انقلاب مسایل مرتبط با جامعه شناسی بیشتر مورد توجه و نظر بود و بزرگانی چون شهید مطهری به آنها توجه داشتند.

این استاد حوزه بیان کرد: مقوله‎ای که ما به آن فرهنگ می‏‌گوییم ویژه دنیای مدرن است برای خود یک تاریخچه و پژوهشی مستقل دارد که باید در جای خود به آن اشاره کرد.

پارسانیا اظهار کرد: این فرهنگ در جوامع مختلف به شکل مفاهیم علمی و اجتماعی ظهور و بروز پیدا می‏‌کند و در جامعه ما نیز این مباحث وارد شده است و اصل جنس درگیری‎های فکری و فرهنگی در هر دوره‏‌ای متفاوت بوده است.

وی گفت: وقتی یک پدیده فرهنگی خود نمایی می‏‌کند در مقابل سوالاتی واقع می‏‌شود که باید به آنها جواب دهد و این سوالات شکل واقعی فرهنگی را برای ما مشخص می‏‌کند.

پارسانیا بیان کرد: همیشه شاهد ایجاد چالش‎هایی بین حوزه‎های معرفتی مدرن بوده‏‌ایم و اساسا امروز آنها بحث متافیزیک را از حوزه معرفت شناختی خود حذف کرده‏‌اند.

رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد عرصه‏‌های جدید در نظریه پردازی فرهنگ بیان کرد: در این راستا فلسفه فرهنگ به میان آمده و نظریات جدیدی را سامان می‏‌دهد و می‏‌خواهد که به سوالات خود و سوالاتی که در این زمینه ایجاد شده است پاسخ دهد.

وی گفت: آنچه که هویت فرهنگ اسلامی و شیعی در این رابطه و به خصوص در سال‌های اخیر دنبال کرده است مبحث نظری در حوزه حکمت متعالیه است که بتواند با یک حوزه حکمی فرهنگ را تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز این همایش در بنیاد علوم وحیانی اسرا برگزار می‏‎شود یک خبر خوب است که این مجموعه و آیت‎الله جوادی آملی که پرچمدار حکمت متعالیه در کشور هستند این چنین به بررسی این هویت فرهنگی پرداخته‎اند.

وی اظهار کرد: امروز دورانی است که دنیا دچار سوالات بسیار قوی از عناصر فلسفی و فرهنگی است و قدرت نامحسوس که بسیار خطرناک‌تر از قدرت محسوس است این جریان را هدایت می‏‌کند که جریان بسیار خطرناکی است.

پارسانیا قدرت نظام علمی جهانی را قدرتی نامحسوس دانست و گفت: وقتی که با ورود مفاهیم جدید، مفاهیم تاریخی از بین می‏‌رود کار نیز برای پاسخ به این سوالات قدرتمند مشکل تر می‏‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: نباید از ورود پرسش‏‌ها و پاسخ ها گریز داشت زیرا این سوالات بخشی از زیست جهان ماست ولی خوشبختانه ظرفیت‏‎هایی که در حکمت اسلامی است به خوبی به این سوالات پاسخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به پاسخ‎های مطرح شده در مکاتب حکمی اسلامی گفت: حکمت متعالی و فلسفه مشاء تا جایی که با حکمت متعالیه در هم آمیخته می‏‌شود می‏‌تواند پاسخگوی این سوالات فرهنگی و فکری باشد.

انتهای پیام

کد N1070059

وبگردی