آفتاب
سقای‌بی‌ریا:

پژوهش و تحقیق شاکله مراکز و موسسات حوزوی است

پژوهش و تحقیق شاکله مراکز و موسسات حوزوی است

همزمان با هفته پژوهش از 25 کتاب از مجموعه کتاب‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مراسمی با حضور آیت الله مصباح یزدی در سالن اجتماعات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در ابتدای این همایش معاون پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) ضمن تسلیت کشتار شیعیان نیجریه گفت: امروز پژوهش، تحقیق و بحث شاکله مراکز و موسسات حوزوی است بطوری که محققان و پژوهشگران از شیره علم علما استفاده و علم جدیدی را تولید و به جهانیان عرضه می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر سقای بی ریا در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی این موسسه پرداخت و افزود: انتشار 20 نشریه تخصصی با موضوعات قرآنی، تاریخی، سیاسی، روانشناسی، علوم تربیتی و موضوعات دیگر و 10 مجله تخصصی علمی ادبی و علمی آموزشی نیز وجود دارد که نشان از تلاش بی وقفه این معاونت است.

وی ادامه داد: در سال جاری قریب به 60 عنوان کتاب در بیش از 161 هزار صفحه به چاپ رسیده که علی رغم تنگناهای اقتصادی که در دو سال اخیر مشکلات بسیاری را ایجاد کرده با یک اثر بیشتر نسبت به سال گذشته همچنان رشد خود را حفظ کرده است.

معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه تاکنون 464 مقاله چاپ شده و 79 مقاله هیأت علمی و 41 مقاله دانش پژوهان از دیگر خروجی های این معاونت است، اظهار کرد: انتشار ماه نامه معرفت و دو فصل نامه حکمت عرفانی، روانشناسی و قرآن شناسی، برگزاری سه همایش در سال تحصیلی جاری و نشست‏‌های علمی با موضوعات مختلف از دیگر فعالیت‏های پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) است.

در ادامه این همایش مسئول مرکز پژوهش کاربردی اقتصادی اجتماعی قدر، در سخنانی با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث اساسی مطرح شده در جامعه به شمار می رود، افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیاده سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، موسسه قدر تمام تلاش خود را بر مبنای طراحی این الگوها و ارائه آن در جامعه به کار گرفت.

حجت الاسلام محمدکاظم رجایی اظهار کرد: محققان مرکز قدر هم در زمینه دروس حوزوی و هم در زمینه یکی از رشته های علوم انسانی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا اجتماعی متخصص هستند که در هر کدام از این عرصه ها کارهای مبنایی، پایه ای و اساسی انجام دادند و به عنوان مثال در عرصه اقتصاد، شاخص های بانکداری اسلامی را تبیین و طراحی کردند.

وی با بیان اینکه حدود 50 تن از پژوهشگران در این برنامه شرکت داشتند، گفت: این برنامه شش سال به طول انجامید و طی آن 50 طرح تحقیقاتی با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شده است.

رجایی افزود: از این تعداد، 25 جلد کتاب با حمایت مالی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز خدمات حوزه علمیه و مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری به مرحله چاپ رسیده و رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه محققان این مرکز توانستند با کمترین هزینه این طرح های علمی را به سرانجام برسانند، گفت: تمام طرح های تدوین شده در شورای علمی مرکز قدر که مرکب از متخصصان رشته های مختلف علوم انسانی بود، ارائه و نقایص کار برطرف می شد.

پس از آیین رونمایی از حجج الاسلام علیرضا کرمانی، غلام علی عزیزی کیا، رحیم ناروئی، حامد منتظری مقدم، محمد حسین‌زاده یزدی، ابوالفضل ساجدی، ابوذر مظاهری، قاسم شعبان نیا و آقایان محمد جواد نوروزی، علی حسین زاده، سید حسین شرف الدین، محمد جواد توکلی و علی حسین زاده با حضور آیت الله مصباح یزدی تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N1070050

وبگردی