آفتاب
جهانگیری در نشست کمیسیون عالی مشترک ایران الجزایر،

گفت‌وگو تنها راه حل بحران در سوریه و یمن است

گفت‌وگو تنها راه حل بحران در سوریه و یمن است

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه الجزایر همواره در حوادث تاریخی ایران حضور داشته است، به تلاش این کشور در دوران جنگ تحمیلی برای اتمام جنگ اشاره کرد و گفت: نام الجزایر همواره در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده است چرا که ملت الجزایر ملتی انقلابی و دوست داشتنی هستند و انقلاب آنها برای بسیاری از انقلابیون دنیا و به خصوص ملت ایران الهام بخش بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز به وقت محلی در نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های ایران و الجزایر اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رابطه ای بسیار صمیمی و گسترده میان تهران و الجزیره برقرار شد و دو کشور در مسائل سیاسی در سطح منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند که مونه بارز آن پرونده هسته‌ای ایران است که قدرت های بزرگ در طول 14 سال موضوع انحراف ایران از مقررات بین المللی را بهانه کردند و با ادعای اینکه ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است تحریم های ظالمانه ای را علیه ملت ایران وضع کردند.

معاون اول رییس جمهور افزود: دامنه این تحریم ها به نقطه ای رسید که حتی مانع ورود برخی داروهای مورد نیاز مردم به ایران شدند اما ملت و مسئولین ایران ایستادگی کردند و در نهایت در دولت یازدهم با گفت‌وگوی فشرده و پیچیده ای که با شش قدرت جهانی صورت گرفت، توافقی به نام برجام حاصل شد.

جهانگیری اضافه کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با لغو قطعنامه های قبلی خود قطعنامه جدیدی صادر کرد و اعلام نمود ایران در برنامه هسته‌ای هیچ انحرافی به سمت اهداف نظامی نداشته است و این موضوع نشان داد که دولت و ملت ایران با صداقت رفتار کرده اند و حقانیت آنها در صلح آمیز بودن برنامه های هسته‌ای به اثبات رسید.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد؛، در روزهای آینده تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود و این امر زمینه ساز همکاری های گسترده با کشورهای دوست از جمله الجزایر شود.

وی از دولت الجزایر به خاطر حمایت از مواضع بر حق ایران در مدت پرونده 14 سال هسته ای ایران قدردانی کرد و گفت: البته دولت الجزایر در زمینه های دیگر از جمله موضوع حقوق بشر همواره در مجامع بین المللی از ایران حمایت کرده و مقابل برخورد دوگانه برخی کشورها که موضوع حقوق بشر را به بهانه ای برای فشار بر ملت ایران تبدیل کرده بودند، رأی مثبت به نفع ایران داد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با یادآوری مشکلات و گرفتاری های امروز جهان اسلام خاطرنشان کرد: وقتی به عمق این مسائل توجه می کنیم به نظر می رسد پشت همه این جریانات رژیم صهیونیستی قرار دارد که تلاش می کند اسلام هراسی را در دنیا ترویج کند و چهره نادرستی از اسلام همراه با خشونت، قتل، و تجاوزگری به نمایش بگذارد.

جهانگیری افزود: باعث تاسف است اسلامی که پیامبرش رحمت للعالمین است امروز به صورت چهره ای خشن و خشونت طلب در دنیا معرفی می شود که در این زمینه مسئولین دولت ها و ملت های ایران و الجزایر مسئولیتی بسیار سنگین است که چهره واقعی اسلام را ترسیم کنند.

وی همچنین به مشکلات مردم مظلوم سوریه، عراق، یمن و لیبی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مردم این کشورها نیز با مشکلات گروه های تروریستی مواجه هستند و ایران همواره تاکید داشته است که حل بحران های این کشورها و بخصوص سوریه تنها از راه گفت‌وگو امکان پذیر است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه دخالت قدرت های بزرگ از یک سو و عدم وحدت و انسجام کشورهای اسلامی از سوی دیگر باعث شده که جهان اسلام امروز با این مشکلات مواجه باشد.

جهانگیری تاکید کرد: باورمان این است که راه حل بحران سوریه و یمن تنها از طریق گفت و گوهای سوری سوری و یمنی یمنی امکان پذیر است و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد در این زمینه گام بردارد ضمن آنکه نقش الجزایر نیز در این زمینه نقشی پراهمیت و سازنده خواهد بود.

وی در ادامه به موضوعات دو جانبه و همکاری‌های فی مابین نیز اشاره کرد و افزود: دو کشور از رابطه ی سیاسی بسیار خوبی برخوردار هستند و در بالاترین سطح مقامات دو کشور اراده ای برای توسعه ی روابط در همه زمینه ها وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد روابط دو جانبه و سطح مناسبات خود را با الجزایر به سطح استراتژیک و راهبردی برساند.

جهانگیری همچنین با اشاره به مسئله کاهش قیمت نفت، وابستگی اقتصاد ایران و الجزایر را به درآمدهای نفتی یادآور شد و گفت: باید با هماهنگی یکدیگر مانع از استمرار توطئه هایی که در چند ماه اخیر سبب کاهش قیمت نفت شد بشویم.

وی افزود: ایران و الجزایر در این زمینه مواضع یکسانی دارند و می توانند از طریق گفت‌وگو با سایر کشورهای عضو اوپک این مسئله را حل و فصل کنند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته راه حل ریشه ای این مسئله این است که باید اقتصاد خود را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهیم و ایران در همین راستا چند سالی است که متنوع سازی منابع درآمدی کشور، توسعه ی صنایع و تمرکز بر بخش خصوصی را در پیش گرفته است.

جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت های دو کشور برای توسعه همکاری ها گفت: ایران و الجزایر از موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های ممتازی برخوردار هستند که انتظار می رود با استفاده از این ظرفیت ها و فعال شدن بخش خصوصی دو کشور بتوانیم گام های بلندی در راستای توسعه مناسبات اقتصادی برداریم.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است این است که عزم دو کشور برای توسعه روابط جدی است و حضور هیات ایرانی در این کشور به معنای این است که می خواهیم در دوره جدید همکاری های اقتصادی خود را با کشورهای دوست از جمله الجزایر توسعه دهیم.

عبدالمالک صلال نخست وزیر الجزایر نیز در این مذاکرات اظهار داشت: کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور می تواند به پیشبرد اهداف اقتصادی و منافع دو ملت کمک کند.

وی با ابراز خرسندی از توسعه ی روابط میان دو کشور در دو سال اخیر افزود: اعتماد خوبی میان دو کشور حاکم شده و لازم است که در خصوص مسائل منطقه ای گفت‌وگوهای جدی‌تری داشته باشیم.

نخست وزیر الجزایر بر لزوم مقابله با چالش های جهان اسلام تاکید کرد و با اشاره به اینکه عده ای می‌خواهند به چهره واقعی اسلام لطمه وارد کنند همکاری‌های دو کشور در جهت مقابله با این گونه توطئه‌ها را پراهمیت دانست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای توسعه همکاری‌های تهران الجزیره بر لزوم جهش در فعالیت‌های اقتصادی و همکار‌های تجاری و صنعتی میان دو کشور تاکید کرد.

عبدالمالک صلال بر اهتمام الجزایر در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: الجزایر همواره در راستای مبارزه با تروریسم حرکت کرده و در این راه هزینه‌های فراوانی نیز پرداخته است.

انتهای پیام

کد N1069992

وبگردی