آفتاب
نجار با اعلام کاهش کاهش سطح حریق جنگل‌ها اعلام کرد

تجهیز سازمان جنگل‌ها به 27 هزار قلم وسایل امدادی

تجهیز سازمان جنگل‌ها به 27 هزار قلم وسایل امدادی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اختصاص 27 هزار قلم تجهیزات فنی و تخصصی به سازمان مراتع و جنگل‌ها برای انجام کارهای امدادی به ویژه اطفای حریق خبر داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اختصاص 27 هزار قلم تجهیزات فنی و تخصصی به سازمان مراتع و جنگل‌ها برای انجام کارهای امدادی به ویژه اطفای حریق خبر داد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری همایشی مشترک میان سازمان مدیریت بحران کشور و مسئولان یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع کشور اظهار کرد:‌ در این همایش که در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد بناست درباره اتخاذ سیاست‌های مناسب تر برای اطفای حریق در جنگل‌ها و همچنین تغییر کاربری در جنگل‌ها تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در موارد بسیاری دخل و تصرف در اراضی ملی و تغییر کاربری در جنگل‌ها عامل بروز آتش سوزی‌ها بوده است خاطر نشان کرد: در سال گذشته مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که بر اساس آن تجهیزاتی برای اطفای حریق در جنگلها از سوی سازمان مدیریت بحران در اختیار نهادهای مربوطه قرار بگیرد و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به موضوع حفاظت از جنگل‌ها به عنوان یک سرمایه ملی وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به تفاهم نامه مشترک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه نیز تصمیم بر این شد که از امکانات هوایی نیروهای مسلح در اطفای حریق و آتش سوزی جنگل‌ها استفاده شود.

افزایش تعداد آتش سوزی جنگل‌ها و کاهش سطح حریق

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که آیا در هشت ماهه امسال آتش سوزی در جنگل‌ها افزایش داشته یا خیر؟ به ایسنا گفت: از نظر تعداد و دفعات وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها افزایش داشته اما به لحاظ سطح حریق خوشبختانه در هشت ماهه امسال کاهش قابل توجهی داشته‌ایم که این ناشی از اختصاص تجهیزات و همچنین افزایش توان عملیاتی نیروها بوده است.

نجار در عین حال افزود: البته آتش گرفتن یک درخت نیز برای ما غیر قابل قبول است و دولت نیز بر همین موضوع تاکید دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هشت ماهه امسال 27 هزار قلم تجهیزات انفرادی و جمعی برای اقدامات ایمنی به ویژه اطفای حریق از سوی سازمان مدیریت بحران در اختیار سازمان مراتع و جنگل‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت 280 دستگاه خودروی سنگین و خودروی سبک از نوع شاسی بلند نیز در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار گرفته است که البته این روند ادامه خواهد داشت تا در باقی مانده سال جاری و سال آینده آتش سوزی در جنگل‌ها به حداقل برسد.

وی درباره علل بروز حریق در جنگل‌ها نیز گفت: علت‌های مختلفی برای بروز حریق در جنگل وجود دارد. متاسفانه درصد قابل توجهی از حریق جنگل‌ها به علت بی توجهی گردشگران انجام شده و آنان پس از پایان تفریح خود آتشی که روشن کرده‌اند را به طور کامل خاموش نمی‌کنند. در برخی از موارد نیز تغییر کاربری‌ها و تصرف اراضی ملی باعث بروز این حوادث می‌شود.

انتهای پیام

کد N1068741

وبگردی