آفتاب

بازداشت بستگان رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان

بازداشت بستگان رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان

مقام‌های انتظامی تاجیکستان جمعی از بستگان و نزدیکان محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را بازداشت کرده‌اند. در میان بازداشت‌شدگان طلا کبیرف، پدر ۹۵ ساله کبیری هم هست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رسانه‌های متعلق به نیروهای مخالف دولت تاجیکستان فهرست هفت‌ نفرۀ افراد بازداشت‌شده را منتشر کرده‌ و افزوده‌اند که شمار دقیق بازداشت‌شدگان هنوز روشن نیست.

افزون بر پدر سالمند محی‌الدین کبیری، در این فهرست نام برادر ۵۴ ساله (صفر کبیرف)، خواهر ۶۰ ساله (سعیده کبیروا)، عمۀ ۷۰ ساله (لعل‌خانم کبیروا) و همچنین همسر برادر، شوهر خواهر و خواهرزاده رهبر حزب نهضت اسلامی دیده می‌شود.

محمد کبیری، برادرزادۀ محی‌الدین کبیری، در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی گفت که مأموران پلیس شهر وحدت (در ۲۰ کیلومتری شرق دوشنبه) اعضای خاندان محی‌الدین کبیری را در دو شهرستان فیض‌آباد و وحدت بازداشت کرده‌اند.

به گفتۀ او در ادارۀ نیروی انتظامی شهر وحدت جریان بازپرسی افراد بازداشت‌شده فیلم‌برداری شده است. محمد کبیری افزود که برخی از اعضای زن خانواده کبیری بعد از بازپرسی آزاد شده‌اند.

محمد کبیری معتقد است که برگزاری تظاهرات تاجیک‌های مقیم استانبول ترکیه، وین اتریش و بن آلمان و همچنین پیام ویدئویی‌ای که اخیراً پسر محی‌الدین کبیری در اعتراض به موج بازداشت‌ها در تاجیکستان در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی کرده است، می‌تواند از دلایل اقدام مقام‌های تاجیکستان علیه اعضای خاندان کبیری باشد.

دیوان عالی تاجیکستان حدود سه ماه پیش حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را «سازمان تروریستی» اعلام کرد و بر پایۀ این حکم فعالیت این حزب در تاجیکستان ممنوع اعلام شد. محی‌الدین کبیری، رهبر حزب، که هنگام اعلام حکم در خارج از تاجیکستان به سر می‌برد، دیگر به کشور برنگشت.

تا زمان اعلام حکم دیوان عالی، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تنها حزب مذهبی رسمی در آسیای مرکزی بود.

انتهای پیام

کد N1068382

وبگردی