آفتاب

ترکیه مجددا تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرد

ترکیه مجددا تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرد

مقام‌های ترکیه و اتحادیه اروپا رسما مرحله جدیدی در برنامه پیوستن آنکارا به این اتحادیه را آغاز کردند که بخشی از توافق با هدف مقابله با بحران مهاجران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه از 28 کشور عضو فصل جدیدی را تایید کردند که بر سیاست مالی و اقتصادی متمرکز است. بررسی این "فصل‌ها" بخشی از روند طولانی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپاست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که گشودن فصل جدید برای دو سال "کاملا نمادین" است و می‌تواند به مسائلی از جمله حل بحران مهاجرت و تروریسم کمک کند.

وی در کنفرانس خبری خود در بروکسل گفت: امیدواریم که سایر فصل‌ها هم به زودی آغاز شوند و روند مذاکرات به حالت عادی خود بازگردد. ما نباید دو سال دیگر برای باز شدن فصل دیگر منتظر بمانیم.

باز شدن یک فصل جدید جزو شروط توافق احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و رهبران اتحادیه اروپا در نشست ویژه بحران مهاجران در ماه گذشته میلادی بوده است. از زمانی که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2005 تلاش کرد، این اتحادیه 15 فصل از مجموع 35 اصل از ملزومات پیوستن را باز کرد اما به دلیل اختلافات بر سر حقوق بشر و مساله آزادی مطبوعات در ترکیه، در واقع تنها یکی از این فصل‌ها در طول یک دهه تکمیل شد.

براساس توافق 29 نوامبر میان اتحادیه اروپا و ترکیه، رهبران اتحادیه اروپا به پرداخت سه میلیارد یورو برای کمک به بیش از دو میلیون پناهجو که هم‌اکنون در خاک ترکیه هستند، متعهد شدند. اتحادیه اروپا همچنین با گشایش فصل جدیدی موسوم به فصل هفدهم و نیز سفر بدون روادید گردشگران ترکیه‌ای به منطقه شینگن موافقت کرد. در عوض ترکیه متعهد شد تا گام‌هایی را در راستای مقابله با قاچاق انسان بردارد و با اتحادیه اروپا برای بازگرداندن مهاجران اقتصادی همکاری کند.

انتهای پیام

کد N1066766

وبگردی