آفتاب

نماینده دهلی: هندوستان تنها آماده مذاکره درباره کشمیر پاکستان است

نماینده دهلی: هندوستان تنها آماده مذاکره درباره کشمیر پاکستان است

نماینده هند در پاکستان گفت کشورش آماده است تا تنها درباره کشمیر تحت کنترل پاکستان در مذاکرات صلح گفت‌و‌گو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیونر عالی هندوستان در پاکستان این اظهارات درباره کمشیر مورد مناقشه میان دو کشور را در جریان سخنرانی در اسلام‌آباد و پس از سفر وزیر امور خارجه هندوستان به پاکستان بیان داشت.

بر اساس بیانیه‌ای مشترک، اسلام آباد و دهلی نو قرار است درباره صلح و امنیت و همچنین مناقشات منطقه‌ای شامل کشمیر به گفت‌وگو بپردازند. هر کدام از دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

از زمان استقلال هندوستان از بریتانیا به سال 1947، هم هندوستان و هم پاکستان بر سر مالیکت منطقه کشمیر دو بار درگیر شدند.

کمیسیونر عالی هندوستان در پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای انجام این مذاکرات فراهم است یا خیر، گفت:‌ نخستین بار این دهلی نو بود که مساله مداخله نظامی در ایالت جامو و کشمیر توسط پاکستان را به سازمان ملل ارائه کرد. این منطقه به صورت غیرقانونی تحت تصرف دولت پاکستان است.

به نظر می‌رسد اظهارات این دیپلمات هندوستانی بر روند مذاکرات میان دو کشور که اکنون توافق کردند تا سر میز مذاکرات بازگردند و مناقشات خود را حل و فصل کنند، اثر بگذارد.

دهلی نو تمامی مذاکرات با دولت اسلام آباد را پس از حمله به بمبئی در سال 2008 که 166 کشته برجای گذاشت، به حالت تعلیق درآورد. بعدا مشخص شد که این حملات از پاکستان برنامه ریزی شده بود.

این دو کشور در 2011 توافق کردند تا مذاکرات را از سربگیرند اما در پی برخی از تنش‌ها در دو سال گذشته، باز هم مذاکرات به تعلیق افتاد.

انتهای پیام

کد N1066736

وبگردی