آفتاب

هشدار شورای عالی امور اسلامی نیجریه به دولت در پی قتل‌عام شیعیان

هشدار شورای عالی امور اسلامی نیجریه به دولت در پی قتل‌عام شیعیان

در پی کشتار ده‌ها تن از شیعیان نیجریه توسط نیروهای امنیتی، شورای عالی امور اسلامی نیجریه (NSCIA) در بیانیه‌ای به مقامهای این کشور نسبت به راه افتادن موج جدیدی از مبارزات شبه‌نظامی در نیجریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه Allafrica، شورای عالی امور اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای که از سوی اسحاق اولویده، دبیر کل این شورا قرائت شد اعلام کرد که از خشونتهای زاریا و حمله نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان و دستگیر کردن ابراهیم الزکزاکی (رهبر شیعیان نیجریه) بهت زده و غمگین است.

بعد از ظهر روز شنبه ده‌ها تن از شیعیان نیجریه در پی آتش گشودن نیروهای امنیتی این کشور در شهر زاریا کشته شدند. ارتش نیجریه همچنین به حسینیه شیعیان و خانه ابراهیم الزکزاکی، رهبر جنبش شیعیان این کشور موسوم به "جنبش اسلامی نیجریه" حمله و زکزاکی را دستگیر کرد.

یک پایگاه خبری نیجریایی خبر داد که در درگیری و یورش ارتش این کشور به منزل ابراهیم الزکزاکی رهبر شیعیان،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰0 تن از شیعیان نیجریه کشته رسیدند.

در پی کشتار شیعیان نیجریه، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق مردم را برای تظاهرات در حمایت از شیخ الزکزاکی و شیعیان نیجریه فراخواند.

از سوی دیگر سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت، احتمال دارد شمار شهدای حمله اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان به هزار تن برسد. ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت: علت کشتار اخیر شیعیان، نفوذ روز افزون جامعه شیعی این منطقه است.

وی با اشاره به این که هنوز از سرنوشت صدها نفر از شیعیان خبری در دست نیست گفت: نگران سلامتی شیخ زکزاکی هستیم و نیروهای دولتی نیجریه اجازه ارتباط با وی را به ما نمی‌دهند

شیخ محمد الشعیب، یکی دیگر از مقامهای جنبش شیعیان نیجریه نیز از سرنوشت رهبر این شیعیان پس از دستگیری توسط نیروهای ارتش نیجریه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بر اساس اخبار واصله تمام افرادی که در حسینیه حاضر بودند همراه با تعداد زیادی از جوانانی که در مقابل منزل شیخ الزکزاکی حضور داشتند به شهادت رسیده‌اند.

از سوی دیگر رئیس شورای حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز با محکوم کردن حملات اخیر علیه شیعیان نیجریه گفت: این یک جنایت وحشیانه است.

انتهای پیام

کد N1065851

وبگردی