آفتاب

روسیه تجهیز 6 پایگاه نظامی جدید در شمالگان را تکمیل کرد

روسیه تجهیز 6 پایگاه نظامی جدید در شمالگان را تکمیل کرد

روسیه در اقدامی برای راساندن حضور نظامی‌ خود در شمالگان به سطح دوران جنگ سرد، تجهیز شش پایگاه نظامی جدید در سراسر شمالگان را به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، این شش پایگاه نظامی در سراسر روسیه و در سواحل شمالی این کشور و جزایر شمالگان واقع شده‌اند. این پایگاه‌ها در حال حاضر با امکانات و تجهیزات لازم برای استقرارهای طولانی مدت سربازان در این منطقه تجهیز شده‌اند.

یک منبع آگاه از این مساله گفت: براساس اسناد اجرایی ستاد کل ارتش، اقدامات مربوط به استقرار و تجهیز شش پایگاه نظامی در جزایر شمالگان و بخش قطبی روسیه تکمیل شده‌اند.

با تجهیز این پایگاه‌ها، مسکو در سال 2016 میلادی استقرار صدها نیروی نظامی در این پایگاه‌ها را آغاز خواهد کرد.

این پایگاه‌های در فرودگاه‌های نظامی ناگورسکوی، روگچوا، سردنی اوستروف، تمپ، دیسشمیدتا و زویوزدنی قرار دارند. تکمیل این پایگاه‌ها بیانگر گام مهم و رو به جلوی روسیه در رسیدن به هدف کلی‌ خود برای بازگشایی و افزایش پایگاه‌های نظامی است که زمانی مالک آنها بود و در جریان جنگ سرد از آنها استفاده می‌کرد.

به طور کلی برنامه‌های مسکو شامل افتتاح 10 ایستگاه امداد و نجات شمالگان، 16 بندر در آب‌های عمیق، 13 فرودگاه نظامی و 10 ایستگاه راداری دفاع هوایی در سراسر حدود شمالگانش است.

انتظار می‌رود شمالگان در آینده به یک میدان تئوری جنگ ژئوپولتیکی تبدیل شود. ذوب شدن یخ‌های قطب احتمالا مقدار وسیعی منابع طبیعی دست نخورده را آزاد خواهد کرد. براساس برآوردهای حدود 15 درصد از نفت باقیمانده جهان، 30 درصد از لایه‌های گاز طبیعی‌ و حدود 20 درصد از گاز طبیعی مایع‌ آمریکا در بستر شمالگان نهفته است. به علاوه ذوب شدن یخ‌های شمالگان مسیرهای کشتیرانی جهانی سریع‌تری را فراهم خواهد کرد.

روسیه، دانمارک، نروژ، کانادا و آمریکا ادعای مالکیت بر بخش‌های وسیعی از شمالگان را دارند.

انتهای پیام

کد N1059437

وبگردی