آفتاب
81 روز تا انتخابات

از موضع رئیس‌جمهور درباره مهمترین آزمون سیاسی سال تا...

از موضع رئیس‌جمهور درباره مهمترین آزمون سیاسی سال تا...

خیلی مهم است که مجلس آینده چگونه باشد، از نظر دولت حضور هر دو جناح در مجلس مهم است اما، مهمتر حضور افرادی است که منافع جناحی‌شان را به منافع ملی ترجیح ندهند و دلسوز ملت باشند. این بخشی از گفته‌های رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر حسن روحانی که امروز به مناسبت 16 روز دانشجو به دانشگاه صنعتی شریف رفته بود، علاوه بر سخنرانی درباره فضای دانشگاه‌ها و مطالبات دانشجویان به مهمترین آزمون سیاسی که قرار است در پایان سال جاری رخ دهد، یعنی انتخابات نیز اشاره‌ای داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهور در جمع دانشجویان این دانشگاه نقش دانشجویان را در انتخابات آتی مجلس مهم تلقی کرد و افزود: در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم دانشگاه‌هایمان هم باید به این سمت حرکت کنند.

وی افزود:‌ همه ما باید تلاش کنیم تا حماسه سال 92 را درسال 94 تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس قدرتمند‌تر و توانمند‌تر در جامعه حاضر باشیم. در این راستا همه باید تلاش کنند. وزارت کشور، شورای نگهبان و تمام دست‌اندرکاران باید تلاش خود را انجام دهند. همچنین همه باید امیدوار باشند.

رئیس‌جمهور در ارتباط با جایگاه شورای نگهبان در انتخابات پیش روی مجلس آتی خاطرنشان کرد: نظر من در مورد شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم او را ناظر می‌دانیم. با تلاش شورای نگهبان، مسئولین مرتبط و وزارت کشور و همچنین با تلاش و حضور مردم به ویژه دانشجویان ان‌شاءالله انتخابات با شکوهی خواهیم داشت.

آرمانخواهی در رأس راهبردهای اصلاح‌طلبی است

مصطفی معین وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری آرمانخواهی را در راس راهبردهای اصلاح‌طلبی دانست و گفت: ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم جزء آرمان‌های اصلاح‌طلبی است.

وی در ادامه با اشاره به ماهیت و هویت اصلاح‌طلبی گفت: اصلاح‌طلبی ابداع یک شخص یا گروه نیست. مبانی آن در دین اسلام ذکر شده و دارای مبنای علمی، اخلاقی و سیاسی است.

وی آگاهی‌بخشی به جامعه را از جمله راهبردهای اصلاح‌طلبی عنوان کرد و گفت: اصلاح‌طلبان باید با آحاد مردم ارتباط داشته و الگوهای مختلف را به جامعه عرضه کنند.

وی گفت: کاندیداهای انتخابات در چارچوب اساسنامه باید برنامه‌های سنجیده و قانونی ارائه کنند تا مردم نسبت به انتخاب اصلح اقدام کنند، در این شرایط رشد اتفاق می‌افتد.

معین تاکید کرد: دولت نیز باید بدنه اجرایی انتخابات را زیر ذره‌بین قرار دهد، چراکه اینکار نیز نشانگر دقت در سلامت انتخابات بوده و اشتیاق مردم را برای حضور بالا می‌برد.

وی بر لزوم ایجاد جبهه اصلاحات نیز تاکید کرد و گفت: این جبهه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. جبهه انتخاباتی نیز باید تشکیل شود و در همان چارچوبی که بحث و جمع بندی می شود باید به اصول پای بند باشیم.

وی با بیان این‌که «هویت اصلاح طلبی باید حفظ شود» افزود: بر اشخاص و افراد نباید تاکید کرد، اکثریت مورد احترام است و قانون براساس رای اکثریت تصویب می‌شود ولی در موارد استثنا اگر در موردی اختلاف وجود داشته باشد باید از حکمیت استفاده شود.

هیات‌های اجرایی و نظارت موظف به صیانت از رای مردم هستند

سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد گفت: صیانت و پاسداری از رای مردم وظیفه اصلی هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات است.

وی گفت: دو انتخابات مهم پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از ارکان اصلی استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و امنیت، سلامت، رقابت‌پذیری و مشارکت مردم چهار موضوعی است که باید در این انتخابات مورد تاکید هیات‌های اجرایی و نظارت در کشور و استان باشند.

وی گفت: مشارکت مردم در انتخابات نیز تنها با جلب اعتماد آن‌ها امکان‌پذیر است و این مهم به برگزارکنندگان انتخابات مربوط می‌شود که فضای آرامش و امید را در کشور فراهم کنند تا مردم مشارکت خود در انتخابات را در تعیین سرنوشت‌شان مؤثر بدانند.

همه برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کنند

علی‌اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری انتخابات پر شور تلاش همه ادارات استان باشد و همه سعی کنند تا یک حماسه سیاسی دیگر در استان رقم بخورد.

وی در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شخصی حق ندارد در جریان تبلیغات و یا برگزاری انتخابات علیه نامزدی سخن بگوید و مدیران حق این اجازه را ندارند که از بیت المال در جریان تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند.

وی با بیان این‌که «باید فضا برای فعالیت تمام احزاب سیاسی در انتخابات باز باشد» گفت: همه گروه‌ها مجاز به فعالیت در صحنه انتخابات هستند. همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی استان شرایط هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات در اسفند سال جاری را فراهم کنند.

رسانه‌ها همراه با مسئولان زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند

فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اصحاب رسانه و مطبوعات همراه با مسئولان زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

وی، انتخابات سال جاری را یک آزمون بزرگ و آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: نتیجه این انتخابات هم در درون کشور و هم در عرصه بین‌المللی پیامدهای زیادی را به همراه دارد و نشانگر اقتدار نظام خواهد بود.

مردم با بلوغ سیاسی بالا در انتخابات مشارکت خواهد داشت

سید سعید شاهرخی رئیس ستاد انتخابات لرستان گفت: مردم با بلوغ سیاسی بالا و انتخاب‎های صحیح خود در انتخابات مشارکت خواهد داشت.

وی اظهار کرد: مردم با بلوغ سیاسی بالا و انتخاب‎های صحیح خود در انتخابات مشارکت خواهد داشت و حماسه‎ای دیگر را در هفتم اسفندماه سال‎جاری رقم خواهند زد.

وی از مجریان انتخابات خواست تا در چارچوب قانون وظیفه خود را عملیاتی کرده و زمینه مشارکت سیاسی همه اقشار مردم در انتخابات را فراهم کنند.

اعتمادسازی مناسبی برای مردم و جریانات سیاسی انجام شود

هوشنگ بازوند استاندار لرستان با تاکید بر اطلاع‎رسانی درست و دقیق در خصوص انتخابات گفت: حمایت سیاسیون و بازیگران سیاسی داخل کشور از اصل انتخابات یک سیاست جدی است.

وی با اشاره به ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات، تصریح کرد: باید اعتمادسازی مناسبی برای مردم و جریانات سیاسی انجام شود تا فضای کشور برای انتخابات یک محیط نشاط آفرین و آرام باشد.

دانشگاه‌ها باید در انتخابات تاثیرگذار باشند

علیرضا نظام‌آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: همان‌طور که دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند، باید به همان شکل در شکل‌گیری جریان‌های انتخاباتی کشور که ادامه راه انقلاب هستند، نیز نقش مهم خود را ایفا کنند و در انتخابات تاثیرگذار باشند.

وی با ابراز امیدواری درباره برگزاری انتخابات آرام و بدون تنش، تصریح کرد: حال که کشور از جهات گوناگون در یک برهه زمانی خاص قرار دارد، باید به جهانیان اعلام کنیم که ما همچنان پشتیبان ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و با همراهی دانشگاهیان بصیر انتخاباتی آرام و پرنشاطی را رقم خواهیم زد.

تشکیل شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های انتخاباتی در اهر

حجت‌الاسلام محمدعلی نظری رئیس دادگستری شهرستان اهر از تشکیل شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های انتخاباتی در دادگستری این شهرستان خبر داد.

وی گفت: انتظار داریم اشخاص داوطلب نمایندگی مجلس دهم در شهرستان اهر، قانون و مقررات را رعایت کنند تا شاهد انتخاباتی سالم و پر شور باشیم.

وی افزود: دستگاه قضایی شهرستان اهر همراه با هیات‌های اجرایی و مسئولین مرتبط و فرمانداری آماده پیشگیری از جرائم احتمالی انتخاباتی خواهد بود و ستاد پیشگیری نیز از چند ماه قبل فعالیت خود را در شهرستان اهر، شروع کرده و اخبار و اطلاعات انتخاباتی را رصد کرده و آماده دریافت گزارشات است.

انتهای پیام

کد N1058140

وبگردی