آفتاب

نخست‌وزیر لتونی استعفا کرد

نخست‌وزیر لتونی استعفا کرد

نخست‌وزیر لتونی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در پی مناقشات سیاسی در ائتلاف حاکم راست‌ میانه وی و نارضایتی از رهبری‌اش استعفا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لایمدوتا استراویوما، نخست‌وزیر لتونی پس از دیدار با ریموندز وجونیس، رئیس‌جمهوری لتونی این خبر را بدون ذکر جزئیات بیشتری اعلام کرد.

‌ ائتلاف حاکم سرکش استراویوما در انتخابات سال 2014 پیروز شد و توانست تدابیر سختی علیه اقدامات روسیه در اوکراین اتخاذ کند. این ائتلاف متشکل از حزب اتحاد، ائتلاف ناسیونالیست و اتحاد سبزها و کشاورزهاست اما بسیاری از اعضای آن از سبک رهبری‌اش رضایت نداشتند.

ایوراس ایجابز، از تحلیلگران سیاسی معتقد است: از آنجایی که او توانست تا این ائتلاف حاکم بسیار متنوع را متحد کند، می‌توان گفت که نخست‌وزیر خوبی بود اما همزمان مشکلاتی جدی در رهبری سیاسی او وجود داشت. حزب حاکم خصوصا حزب اتحاد از این نوع رهبری سیاه و سفید و مبهم و همچنین رفتار کارمند ‌مآبانه او ناراضی بودند.

رئیس‌جمهوری لتونی از این مناقشه سیاسی داخلی که دولت استراویوما را به چالش کشیده، ابراز تاسف کرده و از احزاب سیاسی خواسته تا فورا یک رهبر جدید برای این کشور حوزه بالتیک در نظر بگیرند. وی در کنفرانس خبری خود گفت: الان زمانی نیست که بخواهیم مدت زیادی را در آن سر کنیم. شرایط سیاست داخلی موجب این بحران شده اما ما باید شرایط امنیتی اروپا را هم مد نظر قرار دهیم.

لتونی عضو ناتو و اتحادیه اروپاست و از تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه مسکو بر سر الحاق شبه‌جزیره کریمه و حمایت آن از جدایی‌طلبان روس‌گرای اوکراین حمایت کرد. برخی نگرانند که جامعه روس‌زبان لتونی به جنجال ژئوپولتیک تبدیل شود و پوتین برای بی‌ثبات کردن منطقه از آن استفاده کند. مسکو همواره از وضعیت قومیت روس در بالتیک گلایه می‌کند.

انتهای پیام

کد N1058035

وبگردی