آفتاب

همایش «رحمت در سنن دینی مسیحی و اسلامی» در ایتالیا برگزار شد

همایش «رحمت در سنن دینی مسیحی و اسلامی» در ایتالیا برگزار شد

همایش بین‌المللی «رحمت در سنن دینی مسیحی و اسلامی» در شهر رم برگزار شد.

همایش بین‌المللی «رحمت در سنن دینی مسیحی و اسلامی» در شهر رم برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این همایش که با موضوع رحمت، از منظر متنی، فقهی و فلسفی عرفانی برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدعلی شمالی، مدیر مرکز اسلامی ایران در لندن به آغاز شدن سوره‌های قرآن و فرایض دینی اسلامی با اسمای رحمان و رحیم خداوند اشاره کرد و گفت: رحمانیت خداوند در مکتب اسلام امری نظام‌مند و فراگیر از حیث هستی‌شناختی، اخلاقی و ... است.

وی بر مبنای بنیان رحمانی خلقت، بر ضرورت رحمانی بودن تعاملات انسانی تأکید کرد و گفت: حدود 600 بار تأکید بر رحمانیت خداوند و مساوی کردن صفت رحمانیت با نام الله در نص صریح قرآن، نشان از شمول رحمت در خلقت و سلسه مراتب آن از رحمانیت عام تا رحیم بودن مضاف خداوند است و هرمی را ترسیم می‌کند که در رأس آن، خداوند در مقام «ارحم الراحمین» جای دارد.

وی افزود: به وجه غائی نیز، هدف از خلقت در قرآن، رحمت ذکر شده و اگر قدرت و علم خداوند در خلقت جهان شرط لازم بوده است، رحمانیت وی شرط لازم و کافی است.

شمالی در ادامه بیان کرد: در این بنیان، مطابق حدیث جعفری، هدف از خلقت انسان نیز گسترش رحمت است و در شرایطی که خداوند که رحمتش با قدرت و علمش قرین است، رحمت عام را بر خود فرض دانسته و کتب آسمانی و انبیا را به نور و رحمت تشبیه کرده است، آحاد انسانی نیز از این امر مستثنی نیستند.

در ادامه آنتونیو پیتا، استاد دانشگاه پاپی شهر رم، با قرائت فرازهایی از باب چهارم انجیل لوقا، رحمت را صفتی لغیره دانست و ماهیت رو به بیرون رحمت را فراگیرنده دیگری از هر دین و نژادی دانست و بیان کرد: بر این مبنا، فراسوی رحمت خداوند به انسان، رحمت به ضرورت ماهیت خود، میان انسان‌ها نیز گسترش یافته و هر تعامل غیررحمانی میان انسان‌ها، با ذات خلقت و انسان منافات داشته و از این رو، غیرمنطقی و غیرطبیعی است.

حجت‌الاسلام ساجدی استاد حوزه علمیه نیز در این همایش، با تفکیک رحمت خدا به انسان، انسان به خود (عرفان)، انسان به دیگر موجودات و انسان به انسان، موضوع اصلی سخن خود را این سنخ اخیر رحمت خواند و با تشریح نظام حق و تکلیف در تعاملات انسانی و تأکید بر ریشه داشتن آن در حقوق تفویضی الهی، گسترش شبکه تعاملات انسانی بر مبنای نظام حق تکلیف را عامل گسترش مناسبات رحمانی بین انسانی ارزیابی کرد.

وی همچنین با تبیین انحای باواسطه و بی‌واسطه مناسبات رحمانی، منطق دگرخواهی رحمانی را بر مبنای کمال نفسانی و پاداش الهی تشریح کرد و بر نقش اختلالی سوءاستفاده از قدرت در شبکه تعاملات رحمانی انسانی و نقش این شبکه به عنوان یگانه عامل کنترل‌کننده و جایگزین قدرت تأکید کرد و با این چشم‌انداز، رفتار رحمانی را وظیفه‌ای برشمرد که مرزهای فرایض فردی را به سوی تعاملات اجتماعی در نوردیده و به تقویت توأمان ایمان و رحمت می‌انجامد.

در ادامه، پروفسور مانوئل آروبا نیز ضمن تحلیل تاریخی و تشریح ساختارهای عرفی و هنجاری و منطقی حقوق مسیحی بیان کرد: رحمت در قالب حقوق است که در سطح کلان اجتماعی، بنیان‌های عقلانی خود را می‌یابد و در قالب عدالت، صورت‌بندی می‌شود.

وی گفت: مفهوم عدالت میان اسلام و مسیحیت مشابهت‌های بسیاری دارد و ساختار رحمت عدالت، تحول تاریخی مفهوم رحمت دینی در کاربست‌های اجتماعی‌اش را نشان می‌دهد.

همچنین حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس انجمن فلسفه و حکمت ایران، با ریشه‌شناسی رحمت و تشریح مفهوم این صفت الهی در حکمت مشاء، اشراق و متعالیه، بر ذاتی بودن رحمت الهی و عارضی بودن آن برای انسان تأکید کرد.

وی همچنین کمالی بودن صفت رحمت برای کمال مطلق (خداوند) را دلیل شامل و واجب بودن آن دانست و این رحمت شامل و واجب را یکی از مهم‌ترین تجلیات الهی در عرفان اسلامی ارزیابی کرد که علاوه بر شمول و وجوب هستی‌شناختی، در عرفان عملی نیز آموزه تشبه انسان به خداوند در تأسی به اسوه‌هایی نظیر پیامبر اسلام (ص) و عیسی مسیح (ع) را در پی دارد.

خسروپناه ادامه داد: تشبه انسان به خداوند از رهگذر رحمانیت، تنها از طریق عشق و محبت به مخلوقات خدا، از محیط زیست تا دیگر جانداران و انسان میسر می‌شود که در این مورد اخیر، فراسوی دین و نژاد، به ویژه در خصوص انسان‌های نیازمند اولویت می‌یابد.

جیولیو دِه ‌اونفریو، استاد دانشگاه پاپی شهر رم با تشریح تاریخی مفاهیم رحمت و عدالت در فلسفه قرون وسطی، به ویژه برهان وجودی آنسلم، بیان کرد: مطابق نظر دانته، بهشت جایی است که عینیت رحمت و عدالت خداوند با یکدیگر به طور نمادین مشهود می‌شود و نظر به عینیت همواره رحمت و عدالت خداوند، کل جهان بهشت است، زیرا ولو به نحو نامشهود، هر ذره هستی از رحمت خداوند برخوردار و از این حیث در جایگاه عادلانه خویش است.

وی در ادامه با ریشه‌شناسی واژه رحمت در زبان لاتین، مفهوم آن را تحمل رنج برای آسانی دیگری معرفی کرد و با اشاره به حملات تروریستی اخیر در پاریس، بیان کرد: تحمیل رنج به دیگری برای سهولت و رضایت خود، رحیمانه و عادلانه نیست و جایی که رحمت با عدالت عینیت نداشته باشد، بهشت نیست و جایی که بهشت نباشد، جهنم است.

بر اساس این گزارش، در پی فعالیت‌های افراط‌گرایانه گروه‌های تکفیری، به ویژه حملات تروریستی اخیر در اروپا، پاپ فرانسیس در اعلان نظری صریح بیان کرد «سوءاستفاده از نام خدا برای توجیه در پیش گرفتن مسیر خشونت و نفرت، توهین به مقدسات است» و ایران نیز این اقدامات را «جنایت علیه انسانیت» ارزیابی کرد و بر مبنای این اتفاق نظر، همایش «رحمت در سنن دینی مسیحی و اسلامی» با موضوع گفتمان بینادینی اسلام و مسیحیت در خصوص مفهوم رحمت، برگزار شد.

این همایش با حضور رایزنان فرهنگی ایران و ایتالیا در دو کشور، روزنامه‌نگاران و اساتید و دانشجویان برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1056476

وبگردی