آفتاب

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل: تحقیقات درباره پارچین ادامه یابد

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل: تحقیقات درباره پارچین ادامه یابد

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارشی مداخله جویانه، همکاری ایران با آژانس را در خصوص سایت پارچین ناکافی دانست و تاکید کرد که تحقیقات آژانس درباره پارچین باید ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود به قلم دیوید آلبرایت بنیانگذار این موسسه آورده است: موضوع پارچین یکی از اصلی‌ترین مسائل باقی مانده برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است تا بتواند نگرانی‌های خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال ایران حل و فصل کند. سایت پارچین از اوایل سال 2012 مورد توجه قرار گرفت، زمانی که آژانس دسترسی به این سایت را خواستار شد تا بتواند اطلاعاتی را که به دست آورده بود و ظاهرا نشان می‌داد ایران آزمایشات انفجاری با قدرت بالا انجام داده است را بررسی کند. اما ایران از ارائه دسترسی به این مرکز خودداری کرد.

آژانس تا سپتامبر 2015 تنها از طریق تصاویر ماهواره‌یی قادر به نظارت بر فعالیت‌ها در پارچین بود. اما ایران و آژانس هم‌زمان با توافق تهران و گروه 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نقشه راه را امضا کردند تا تمام مسائل باقیمانده در خصوص برنامه هسته‌ای گذشته و حال ایران حل و فصل و شفاف‌سازی شود. نقشه راه اجازه نمونه‌برداری محیطی محدود از پارچین توسط متخصصان ایرانی تحت نظارت آژانس را فراهم می‌کرد.

در ادامه این گزارش مدعی شد که ایران به‌صورت کاملا محدود به آژانس در این زمینه همکاری کرده و این امر به طور جدی سبب شده است تا قابلیت آژانس برای نتیجه‌گیری،‌ به ویژه بدون یک تحقیقات سخت‌تر درباره آنچه که در پارچین اتفاق افتاده است تحت تاثیر قرار گیرد.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در پایان گزارش خود تاکید کرد آژانس باید در قطع‌نامه جدید شورای حکام موظف به انجام بازرسی‌های بیش‌تر از سایت پارچین،‌ نمونه‌برداری‌های بیش‌تر توسط کارشناسان آژانس و گفت‌وگو با افرادی شود که احتمال می‌دهد روی فعالیت‌های گذشته کار کرده‌اند. بنابراین موضوع پارچین به هیچ عنوان نباید بسته شده تلقی شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به تحقیقات درباره فعالیت‌هایی که در سایت پارچین اتفاق افتاده است ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N1054134

وبگردی