آفتاب

واکنش رژیم صهیونیستی به گزارش آژانش درباره ایران

واکنش رژیم صهیونیستی به گزارش آژانش درباره ایران

رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه تحقیقات آژانس درباره ایران را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه تایمز آواسراییل، دفتر نخست‌وزیری اسراییل بامداد پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل باقیمانده فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال ایران واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: اسراییل از جامعه بین‌الملل انتظار دارد تا از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیقات در این زمینه ادامه دهد و از تمام ابزارهای خود برای اطمینان از این که ایران نمی‌تواند به طور مخفیانه سلاح هسته‌ای بسازد استفاده کند.

دفتر نخست‌وزیر اسراییل در ادامه این بیانیه به تکرار ادعاهای بی اساس و ساختگی غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و هم‌چنین مدعی شد، گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران در گذشته یک برنامه محرمانه را برای توسعه و تسلیحات هسته‌ای تا سال 2003 و پس از آن اجرا کرده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این گزارش گفت که ارزیابی نهایی آژانس موجب رفع نگرانی‌های اسراییل درباره اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نشده است.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌ هسته‌ای در خاورمیانه است و در سال‌های گذشته برای انحراف اذهان عمومی از جنایاتش در اراضی اشغالی و منطقه به دنبال سیاست ایران هراسی بوده است.

این در حالی است که در گزارش جدید آژانس آمده است: تمام فعالیت‌های تعیین شده در نقشه راه اجرا شده است. ایران توضیحات لازم را به صورت مکتوب و اسناد مربوطه درباره مسائل باقی‌مانده گذشته و حال ارائه داده است و آژانس سوالات درباره ابهامات مربوط به توضیحات و نشست‌های کارشناسی فنی که برگزار شده را مطرح کرده است.

آژانس فعالیت‌های پادمانی را در مکان‌های مورد نظر خود شامل سایت پارچین اجرا کرد و یک نشست جمع‌بندی برگزار شده است. اجرای نقشه راه مسیر همکاری سازنده‌تر میان ایران و آژانس را تسهیل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کند که یک سری از فعالیت‌های مربوط به توسعه ابزار انفجار هسته‌ای پیش از پایان سال 2003 در ایران به عنوان یک اقدام هماهنگ‌شده صورت گرفته و برخی از این فعالیت‌ها پس از سال 2003 ادامه یافته است. آژانس هم‌چنین ارزیابی می‌کند که این فعالیت‌ها فراتر از مطالعات علمی و احتمالی و به علاوه دستیابی به شایستگی‌ها و ظرفیت‌های فنی مربوطه نبوده است.

آژانس هم‌چنین هیچ نشانه معتبری از فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه یک ابزار انفجار هسته‌ای پس از سال 2009 در دست ندارد. آژانس هم‌چنین هیچ سند معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ هسته‌ای ایران ندارد.

انتهای پیام

کد N1054106

وبگردی