آفتاب
برژینسکی:

اختلافات مسکو و آنکارا خیلی بحرانی نیست

اختلافات مسکو و آنکارا خیلی بحرانی نیست

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا خطرات اختلافات آنکارا و مسکو بر سر سقوط جنگنده روسیه را چشمگیر ندانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولتیکو، «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا تبعات حمله جنگنده ارتش ترکیه به جنگنده روسی را بسیار چشمگیر ندانست.

وی در مجموع مناقشات آمریکا و روسیه و همچنین مسکو و آنکارا را کم اهمیت خواند.

وی با اشاره به واکنش روس ها و ترک ها به این حادثه گفت: در عمل، طرفین این حادثه غم‌انگیز منطقی‌تر شده‌اند اما من فکر می‌کنم که ما تقریباً خوش‌شانس بودیم که سقوط هواپیمای روسی توسط ما انجام نگرفت.

برژینسکی درباره روابط میان واشنگتن و مسکو گفت که تنش‌ها گرچه جدی است اما فاجعه‌بار نیستند.

وی درباره سقوط جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در حمله نیروی هوایی ترکیه با چشمگیر ندانستن خطرات ناشی از این حادثه تاکید کرد که قدرت‌های مهم بهتر است که فراتر از رخداد سقوط جنگنده سوخو ۲۴ روسیه بروند و اختلافات خود را کنار بگذارند و در عوض بر یافتن راه‌حلی برای ناآرامی‌های سوریه متمرکز شوند زیرا آنها منافع مشترکی در ثبات منطقه‌ای دارند و باید از تقابل در حوزه‌های دیگر دوری کنند.

لازم به ذکر است در ۲۴ نوامبر، یک جنگنده اف ۱۶ ترکیه، یک بمب‌افکن سوخو ۲۴ روسیه را در حال عملیات علیه داعش در سوریه هدف گرفت.

ترکیه مدعی است که جنگنده روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و این در حالی است که این جنگنده بر فراز قلمرو سوریه هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.

مقامات روسیه می‌گویند که خلبان سوخو ۲۴ که از این حادثه جان سالم به در برده است تأکید کرده است که به هیچ عنوان از حریم هوایی ترکیه عبور نکرده‌اند و همچنین هیچ‌گونه هشداری قبل از حمله از جانب ترکیه دریافت نکردند.

کد N1048930

وبگردی