آفتاب

پلیس کره‌جنوبی برگزاری راهپیمایی ضددولتی را ممنوع کرد

پلیس کره‌جنوبی برگزاری راهپیمایی ضددولتی را ممنوع کرد

پلیس کره جنوبی امروز (شنبه) برگزاری راهپیمایی ضد دولتی برنامه‌ریزی شده برای چند روز آتی را با بیان نگرانی‌ها نسبت به اینکه این اعتراضات به خشونت کشیده شود، ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اما این در حالی است که فعالان متعهد شدند تا راهپیمایی ضد دولتی شنبه آتی را مقابل ساختمان شهرداری برگزار کنند.

سخنگوی پلیس سئول، پایتخت کره جنوبی اعلام کرد: براساس قانون، پلیس اجازه دارد در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که اعتراضات خیابانی به خشونت کشیده شوند، برگزاری آن‌ها را ممنوع اعلام کند.

پلیس به رهبران گروه‌های فعال هشدار داد، افرادی که این ممنوعیت را نادیده بگیرند و معترضانی که از دستور پلیس برای متفرق شدن اجتناب کنند، بازداشت می‌شوند.

منتقدان می‌گویند، دولت محافظه کار پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی می‌خواهد از شهر حکومت خودکامه گذشته خلاص شود.

این ممنوعیت به دنبال هشدار روز جمعه دولت سئول مبنی بر تحمل صفر در برابر اعترضات خیابانی اعلام شد.

کیم هیول وونگ، وزیر دادگستری کره جنوبی در سخنرانی تلویزیونی گفت: دولت تصمیم گرفته تا هرگونه بی‌نظمی عمومی را ریشه کن کند و ناقضان این تصمیم بهای اعمال خود را می‌پردازند.

پیش از راهپیمایی ضد دولتی گسترده 14 نوامبر سال جاری میلادی در سئول که حدود 60 هزار تن در آن شرکت داشتند و به درگیری‌های بسیاری میان معترضان و افسران پلیس منجر شد و در آن رویداد پلیس متوسل به استفاده از آب پرفشار و اسپری فلفل شد، کیم هیون وونگ هشدار مشابهی را صادر کرد.

تمرکز این اعتراضات بر مخالفت گسترده با اصلاحات کارگری، افتتاح بازار کشاورزی و برنامه‌های توزیع کتاب‌های تاریخ تدوین شده توسط دولت در مدارس معطوف است.

پارک گئون های اعتراضات 14 نوامبر را به عنوان تلاشی برای نادیده گرفتن اجرای قانون محکوم کرده و خواستار برنامه‌های قاطع علیه افرادی شد که باعث این خشونت و ناآرامی‌ها می‌شوند.

وی همچنین گفت: باید استفاده از ماسک توسط معترضان قدغن شود چرا که تروریستهای داعش از ماسک استفاده می‌کنند؛ اظهاراتی که خشم مخالفان را برانگیخت.

در همین حال حزب حاکم محافظه کار کره جنوبی روز چهارشنبه لایحه‌ای را حول محور ممنوعیت استفاده از چنین ماسک‌هایی تقدیم پارلمان کرد.

انتهای پیام

کد N1047262

وبگردی