آفتاب
دادستان کل کشور:

دادسراها خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها هستند

دادسراها خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها هستند

دادستان کل کشور بر این موضوع که وکیل ناسالم را برای جامعه و دادرسی عادلانه و اجرای عدالت تهدید می‌دانیم، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در مراسم تحلیف جمعی از کارآموزان قضایی که صبح امروز در سالن اجتماعات کاخ دادگستری برگزار شد، گفت: بزرگان برای امر قضاوت شرایطی بیان کرده‌اند. علم و عدالت دو شرط اصلی امر قضاوت است. در زمینه دانش قضایی گفته شده که قاضی باید مجتهد باشد و بزرگان دین در این خصوص یک درجه عدول کرده و گفته‌اند کسانی که دانش قضایی و مقلد باشند و به مسائل قضایی به میزان مورد نیاز مسلط باشند می‌توانند در جایگاه قضا قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: عدالت یکی دیگر از شرایط امر قضاوت محسوب می‌شود و هیچ فقیهی بر خلاف شرط علم، از شرط عدالت عدول نکرده‌ و همه اذعان کرده‌اند که قاضی باید عادل باشد و این عدالت به عنوان یک فضیلت اخلاقی مطرح است.

رییسی ادامه داد: بعد از توحید هیچ مفهومی فراگیرتر از مفهوم عدالت نیست و مفهوم عدالت شامل اخلاق و تربیت نفسانی انسان عادل است.

وی خطاب به کارآموزان قضایی گفت: به هیچ وجه نسبت به علوم و دانشی که در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها کسب کرده‌اید بسنده نکنید و علم یک قاضی باید به‌هنگام باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه کار قاضی مهندسی اجرای قانون است خاطرنشان کرد: گاهی در یک رای به قوانین مختلف استناد می‌شود که این مساله نشان دهنده یافته‌های علمی، موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی قاضی است. قاضی به مانند کوه استواری است که تمام نوسانات اجتماعی را با آرای قاطع خود کنترل کرده و جامعه را از نوسانات و اضطراب‌های اجتماعی حفظ می‌کند به عنوان مثال گاهی در یک منطقه قاضی با انشای یک حکم عادلانه، آرامش را در آن منطقه برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی آرای قضات بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: دادسراها خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه هستند و کارها باید در دستگاه قضایی به صورتی باشد که مردم آرامش داشته باشند یا احساس اجرای عدالت کنند.

رییسی با بیان اینکه دستگاه قضا باید به عنوان ملجاء و پناهگاه مظلومان باشد، افزود: امیدواریم با تمام تلاش‌هایی که در جای جای کشور صورت می‌گیرد این مهم بیش از پیش در دستگاه قضایی خود را نشان دهد، البته ناسلامتی‌ها و تهدیدهایی در گوشه و کنار داریم که اراده جدی قوه قضائیه برخورد با این تهدیدهاست.

وی با بیان اینکه برای وکیل در فقه و قانون اساسی و همچنین قوانین موضوعه جایگاه خوبی در نظر گرفته شده است، گفت: وکیل به عنوان یکی از مددکاران قاضی و اصحاب دعوا محسوب می‌شود و به اتقان آرا کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: ما وکیل ناسالم را برای دادرسی عادلانه و اجرای عدالت و همچنین برای جامعه تهدید می‌دانیم لذا دنبال این هستیم که ضمن استفاده از همه فرصت‌ها، آنگونه که اقتضای عدالت است این مجموعه پاک، سالم و کارآمد خدایی نکرده مورد آسیب قرار نگیرد.

انتهای پیام

کد N1043466

وبگردی