آفتاب

احتمال اعزام سربازان آلمانی بیشتر به مالی

احتمال اعزام سربازان آلمانی بیشتر به مالی

حوادث تروریستی در پاریس باعث شده است که رهبران این کشور از دیگر کشورهای اروپایی برای انجام عملیات ضد تروریستی در خارج از مرزها کمک بخواهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا، اکنون آلمان به دنبال بررسی اعزام ارتش خود به مالی برای مقابله با تروریست‌ها است.

بعد از حملات تروریستی در پاریس که منجر به کشته شدن 130 نفر شد، ارسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که برلین به دنبال گسترش عملیات نظامی خود در مالی است. این اظهارنظر یک هفته پس از حملات تروریستی در هتل رادیسون بلو در باماکو پایتخت مالی بیان شد.

در حال حاضر فرانسه هزاران سرباز برای کمک به مستعمره پیشین خود در جنگ با شبه نظامیان اعزام کرده است. اعزام نیروی بیشتر آلمانی به مالی از سوی برخی از رهبران و مقامات این کشور یک گام منطقی محسوب می شود.

در همین راستا رودریش کیسوتر، عضو حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی آنگلا مرکل و نماینده این حزب در بوندستاگ آلمان گفت: اعزام سربازان آلمانی به کشور غرب آفریقا یک ضرورت است. این اعزام برای مبارزه با تروریسم انجام می‌گیرد. مالی کشوری است که در آن تروریسم‌ها تلاش می‌کنند که خود را به اثبات برسانند. ما باید جلوی این روند را بگیریم.

گروه‌های مختلفی برای ایجاد حاکمیت در مالی مبارزه می‌کنند که می‌توان در میان این گروه‌ها به گروه انصارالدین اشاره کرد که به دنبال ایجاد یک دولت مدنظر خود در منطقه هستند. در سال 2012 این گروه توانست کنترل مناطقی در شمال مالی را به دست آورد و رژیمی از ترور به وجود آورد که این رژیم بسیاری از مکان‌های تاریخی و فرهنگی را در شهر تیمبوکتو تخریب کرد. اما یک سال بعد نیروهای فرانسوی و مالی اعضای این گروه را از این مناطق بیرون کردند.

همچنین شمال مالی، مقر شورشیان طوارق است که پیش از انصارالدین ادعاهایی نسبت به این مناطق داشتند.

به گزارش شبکه دویچه‌وله، در حال حاضر نزدیک به 3500 سرباز از فرانسه به دولت مالی برای مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کنند. همچنین هزار سرباز تحت نظر سازمان ملل از جمله 10 سرباز آلمانی برای ایجاد ثبات در مالی حضور دارند. همچنین 210 سرباز آلمانی دیگر تحت ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا برای نیروهای نظامی مالی در این کشور هستند.

در آخرین حمله در باماکو بیش از 170 نفر در هتل ردیسون بلو به گروگان گرفته شدند که این حمله نشان داد که نیاز به حمایت بیشتر وجود دارد.

ابراهیم میگا، تحلیل‌گر آفریقای غربی در موسسه مطالعات امنیتی در پرتوریا گفت: اگرچه می‌توان مشاهده کرد که ماموریت اتحادیه اروپا در آموزش نیروهای مالی تاثیرگذار است اما این آموزش به تنهایی کافی نیست و نیاز به تجهیز و تقویت ارتش مالی وجود دارد. یکی از دلایل ضعف ارتش مالی نبود ساختارهای لازم است. ساختارهای کنونی 20 ، 30 یا 40 سال پیش بازسازی شده است.

هم چنین کیسوتر، نماینده بوندستاگ گفت: نیروهای آلمان نه تنها می‌توانند از سربازان محلی حمایت کنند بلکه می‌توانند ثبات ایجاد شده توسط دولت در باماکو را تضمین کنند.

با این حال نیما مساوات، یک از اعضای احزاب چپ گرای آلمان اعلام کرد: ماموریت آموزشی آلمان یک مشکل است. زیرا من فکر می‌کنم حضور سربازان بیشتر نه تنها به معنای برقراری صلح نیست بلکه به معنای درگیری بیشتر است.

به گفته مساوات مهمترین مشکل نبود تلاش برای ایجاد مذاکرات مصالحه آمیز میان شورشیان طوارق و جامعه مدنی مالی با دولت این کشور است.

انتهای پیام

کد N1042034

وبگردی