آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

ضرورت ترویج بازی‌های سنتی/تولید اسباب‌بازی‌های خوردنی !

ضرورت ترویج بازی‌های سنتی/تولید اسباب‌بازی‌های خوردنی !

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید اسباب‌بازی با مواد سالم و بهداشتی خبر داد و گفت: اگر بچه‌ها این اسباب بازی‌ها را به دهان ببرند هیچ ضرری برایشان ندارد.

مناف یحیی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر از تولید اسباب‌بازی‌های بی‌ضرر برای بچه‌ها خبر داد و گفت: یکی از مشکلات و نگرانی‌های پدر و مادرها این است که بچه‌ها، ممکن است اسباب‌بازی خود را در دهان بگذارند و موادی که در ساخت اسباب‌بازی به کار رفته به کودکان‌شان آسیب برساند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه بیان کرد: کانون به یک شرکت خارجی سفارش داده و با آن شرکت برای تولید اسباب‌هایی با مواد اولیه سالم و بهداشتی قرارداد بسته است. این اسباب‌بازی از آجرهایی در ابعاد مختلف تشکیل شده و ما در حال مذاکره هستیم که حتی قطع و اندازه آجر را تعیین کنیم و از شرکت تولیدکننده بخواهیم تا این اسباب بازی را به صورت فله‌ای در اختیارمان بگذارد.

یحیی‌پور، یکی از اهداف کانون را زنده کردن و ترویج بازی‌های بومی دانست و افزود:ما برانیم تا بازی‌هایی چون دوز و هفت سنگ و بادبادک بازی و دیگر بازی‌های بومی خود را زنده کنیم. در حال حاضر در کانون بخشی از این بازی‌ها تولید شده است. برای مثال بادبادکی تهیه شده که بچه‌ها اجزای آن را بر هم سوار می‌کنند در حالی‌که وقتی بچه بودیم از ابتدا تا انتهای تهیه بادبادک برعهده خودمان بود.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان معتقد است: هر کودک و نوجوانی، همان قدر که به تعلیم و تربیت احتیاج دارد، نیازمند تفریح و بازی است. کودکان در قالب بازی می‌توانند هنر با هم زیستن را بیاموزند و از بودن در کنار‌یکدیگر لذت ببرند. بازی به آنها یاد می‌دهد که با بزرگ‌تر از خود، چطور رفتار کنند و برخوردشان با کوچک‌ترها چگونه باشد و همه این ویژگی‌ها در بازی‌های سنتی ایران نهفته است. بازی‌هایی که امروز، با ورود رایانه و بازی‌های رایانه‌ای، رنگ باخته و به خاطره‌ای گنگ و دور تبدیل شده‌اند.

یحیی‌پور همچنین از تولید عروسک‌هایی خبر داد که خود بچه‌ها در ساخت آن سهم دارند و گفت: دیگر زمان آن گذشته که کودکان با هر پدیده‌ای، حتی عروسک و اسباب بازی منفعل برخورد کنند. ما باید به مشارکت بچه‌ها فکر کنیم و جالب این‌که بازی‌های سنتی، این امکان را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند.

کد N1038603

وبگردی