آفتاب

اورشلیم پست: اسراییل 115 بمب هسته‌ای دارد

اورشلیم پست: اسراییل 115 بمب هسته‌ای دارد

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد: اسرائیل 115 سلاح هسته‌ای و 660 کیلوگرم پلوتونیوم غنی شده در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه صهیونیسیتی اورشلیم پست، بررسی‌های موسسه علوم و امنیت بین اللمل حاکی از آن است که اسرائیل در طول50 سال 660 کیلوگرم پلوتونیوم غنی سازی کرده است.

این موسسه که مقر آن در آمریکا است، برآورد کرده که اسرائیل در سال 2014، 115 بمب هسته‌ای در اختیار داشته است. این بررسی را که بخشی از یک مطالعه جامع درباره میزان پلوتونیوم موجود در جهان است، دیوید آلبرایت، بنیانگذار این موسسه انجام داده است.

بر اساس این تحقیقات برای ساخت یک بمب هسته ای به 3 تا 5 کیلوگرم پلوتونیوم نیاز است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، برآورد آلبرایت درباره تعداد بمب‌هایی که اسرائیل در اختیار دارد با مطالعات قبلی متفاوت است. بر اساس افشاگری‌های موردخای وانونو، تکنسین سابق تاسیسات هسته‌ای دیمونا این رقم 200 بمب برآورد شده بود. موسسه صلح سوئد هم تعداد بمب‌های اسرائیل را 80 عدد تخمین زده بود.

در تحقیقات آلبرایت تردیدهای قبلی که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در نزدیکی حیفا در شمال اراضی اشغالی تولید می‌شود، مورد تایید قرار گرفته است.

به گفته آلبرایت، اسرائیل علاوه بر موشک‌های بالستیک اریحا به تولید موشک‌های کروزی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و یک هواپیما که می‌تواند سلاح‌های هسته‌ای را حمل کند، پرداخته است. وی تاکید کرده است که اسرائیل احتمالا فن‌آوری پرتاب موشک از روی زیردریایی‌های خود را نیز در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود؛ این در حالی است که صهیونیست‌ها پیش از این ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کردند و بر اساس ادعاهایی واهی و نخ‌نما نسبت به برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی می‌کردند.

اما رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه تاکنون به‌طور رسمی این مسئله را نپذیرفته که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد؛ درحالیکه این حقیقت می‌تواند امنیت منطقه را به خطر بیندازد. جامعه بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز علیرغم چنین تهدیدی در منطقه از رژیم صهیونیستی نخواسته‌اند که معاهدات بین‌المللی مرتبط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را شامل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) امضا کند.

رژیم صهیونیستی عضو هیچ یک از این معاهدات بین‌المللی نیست و غرب و آمریکا در برابر این مسئله تنها سکوت اختیار کرده است.

انتهای پیام

کد N1037044

وبگردی