آفتاب
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد

ضرورت ایجاد مرکزی مستقل برای رصد تولید علم کشور

ضرورت ایجاد مرکزی مستقل برای رصد تولید علم کشور

استاد دانشگاه تهران ایجاد مرکزی برای رصد وضعیت علمی کشور را از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان و راه اندازی چنین مرکزی مستقل از نظام دانشگاهی را گامی مهم در ارزیابی مداوم و ارتقای جایگاه علمی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر عباسعلی زالی که در نشست تخصصی علم و فناوری هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخن می‌گفت با تاکید بر این که امروز علم و فناوری حرف اول را در پیشرفت کشورها می‌زند، اظهار کرد: همه اذعان داریم که دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند. حدود 4.8 میلیون نفر دانشجو که 670 هزار نفر آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، نعمتی خدادادی در مسیر پیشرفت کشور هستند.

وی با اشاره به موفقیتهای کشور در برخی حوزه‌های تحقیقاتی از جمله بخش دفاعی که برنامه منسجم‌تری در زمینه پژوهش داشته‌اند، پیشنهادهایی را برای ارتقای نقش‌آفرینی علمی دانشگاه‌ها مطرح کرد که از جمله آنها ایجاد مرکزی برای رصد وضعیت علمی کشور بود که نبود چنین مرکزی که خارج از نظام دانشگاهی این ماموریت را انجام دهد، احساس می‌شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در رهنمودهای خود بر این مهم تاکید داشته‌اند.

زالی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید از وضعیت آموزش‌محور آن هم ترجمه‌محور خود به پژوهش‌محوری روی آورند و از طرف دیگر باید با رتبه بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های برتر را مورد حمایت ویژه قرار داد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر رویکرد «علم نافع» گفت: تقریبا همه دانشگاهیان بر این نکته اذعان دارند که شرایط فعلی دانشگاه‌ها با آنچه انتظار می‌رود فاصله دارد و لذا تحول جدی در نظام آموزش و پژوهش کشور کاملا ضروری است. امری که در نهایت علم را به عنصری موثر در تمام شئون جامعه تبدیل می‌کند.

انتهای پیام

کد N1035987

وبگردی