آفتاب

مرجع نظارت هسته‌ای ژاپن جایگزینی متصدی یک راکتور پلوتونیومی را خواستار شد

مرجع نظارت هسته‌ای ژاپن جایگزینی متصدی یک راکتور پلوتونیومی را خواستار شد

مسوول نظارت هسته‌ای ژاپن با هشداری کم سابقه به وزیر علوم این کشور از وی خواست از متصدی راکتور با سوخت پلوتونیوم به دلیل ایمنی ضعیف سلب صلاحیت کند، اقدامی که در نهایت منجر به تعطیلی آن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروگاه مونجو زمانی راکتور رویایی به شمار می‌آمد که از پلوتونیوم تولیدی راکتورهای سوخت اورانیوم به عنوان محصول جانبی در سوخت مصرفی‌شان استفاده می‌کرد.

این اولتیماتوم مرجع نظارتی هسته‌ای می‌تواند بر تردید‌ها نسبت به سیاست انرژی ژاپن که در حال حاضر با بحران سال 2011 در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما متزلزل شده است، بیافزاید.

ژاپن در حال حاضر دارای 47 تن پلوتونیوم است که هیچ استفاده فوری از آن ندارد.

مسوول هسته‌ای ژاپن در هشداری اعلام کرد که آژانس دولتی انرژی اتمی ژاپن به عنوان متصدی این نیروگاه ظرف شش ماه باید جایگزین شود با این که وزیر انرژی که سرپرستی این آژانس را بر عهده دارد مجبور خواهد بود تا نیروگاه را تعطیل کند.

این آژانس به عنوان تنها نهادی که دارای تخصص و تکنولوژی مورد نیاز برای اداره نیروگاه مونجو است، دیده می‌شود.

راکتو مونجو شباهتی به راکتورهای دیگر که از آب به عنوان سرد کننده استفاده می‌کنند، ندارد. این راکتور از سدیمی که قابل اشتعال نیز هست استفاده می‌کند و نشت سدیم در حادثه‌ای در 20 سال پیش منجر به نابودی این راکتور شد.

این در حالی است که ژاپن در نظر دارد تا نیروگاه باز فرآوری روکاشو را برای مواجه با مقادیر فزاینده زباله‌های هسته‌ای نیروگاه‌های انرژی دوباره راه‌اندازی کند. نیروگاه روکاشو از سوخت مصرفی هسته‌ای پلوتونیوم و اورانیوم استخراج می‌کند و تعطیلی نیروگاه مونجو گزینه‌های کم‌تری را برای مصرف این پلوتونیوم به شدت رادیواکتیو بر جای می‌گذارد.

نیروگاه 8.2 میلیارد دلاری مونجو پس از حادثه سال 1995 انرژی تولید نکرده است.

مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که این هشدار مرجع نظارتی را به عنوان آخرین فرصت برای جلب اطمینان عمومی جدی خواهند گرفت.

انتهای پیام

کد N1028538

وبگردی