آفتاب

هاموند توقف صادرات سلاح به عربستان را مشروط کرد

هاموند توقف صادرات سلاح به عربستان را مشروط کرد

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، اگر تحقیقات نشان دهد که ریاض قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در جنگ با یمن نقض کرده است، صادرات سلاح به عربستان را متوقف می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ عربستان از ماه مارس جنگی را علیه حوثی‌های یمن به راه انداخته است که براساس گزارش‌ها با تلفات انسانی گسترده‌ای روبرو بوده است.

عفو بین‌الملل از سازمان ملل متحد خواسته است تا تحقیقاتی را درباره نقض قوانین بشردوستانه در طول جنگ یمن انجام دهد. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از 6500 تن کشته شده‌اند.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس سه‌شنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: سعودی‌ها قبول نمی‌کنند که مرتکب نقض حقوق بشر شده باشند اما ما باید منتظر نتایج تحقیقات مناسب بمانیم. ما باید با سعودی‌ها همکاری کنیم و مطمئن شویم که قوانین بشردوستانه رعایت می‌شود. ما یک سیستم مجوز صادرات داریم که اگر متوجه شویم قوانین نقض شده، متوقف می‌شود. پس از آن ما به این نتیجه می‌رسیم که دیگر نمی‌توان مجوز صادرات تسلیحات بیشتر را صادر کرد.

براساس گزارش پارلمان انگلیس در سال 2013، لندن مجوز صادرات حدود چهار میلیارد پوند سلاح به عربستان را در یک بازه زمانی پنج ساله صادر کرد. عفو بین‌الملل گفته است اکثر تلفات غیرنظامیان در یمن در اثر بمباران تحت رهبری عربستان و استفاده نیروهای عربی از بمب‌های خوشه‌ای به وجود آمده است؛ بمب‌هایی که در اکثر کشورها استفاده از آن منع شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس گفت، از این مساله که سعودی‌ها از تسلیحات تامین‌شده از سوی لندن در یمن استفاده می‌کنند، مطلع است.

وی افزود: مهم این است که این تسلیحات به صورت قانونی و براساس قوانین بشردوستانه استفاده شوند و ما با دقت بر این مساله نظارت می‌کنیم. من مساله استفاده از تسلیحات انگلیسی در یمن را در جریان سفر اخیر خود به عربستان مطرح کردم.

انتهای پیام

کد N1025450

وبگردی