آفتاب

دادگاه عالی فیلیپین درباره معاهده امنیتی با آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند

دادگاه عالی فیلیپین درباره معاهده امنیتی با آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند

دادگاه عالی فیلیپین قرار است درباره این مساله تصمیم گیری کند که آیا توافق امنیتی میان این کشور با آمریکا براساس قانون اساسی است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این معاهده به سربازان آمریکایی امکان دسترسی گسترده به پایگاه های ارتش فیلیپین را برای ساخت تاسیسات به منظور ذخیره سایزی سوخت و تجهیزات برای امنیت ارتش می دهد اما این معاهده از سوی سیاستمداران چپ‌گرا و سایر مخالفان در سال گذشته میلادی رد شد.

حکم دادگاه عالی فیلیپین در بحبوحه افزایش تنش ها میان آمریکا و چین بر روی مساله ساخت جزایر مصنوعی پکن در دریای چین جنوبی اعلام خواهد شد.

یکی از منابع مطلع دادگاهی در این باره گفت: من پیش نویس این حکم را دیده ام. دادگاه آن را براساس قانون اساسی اعلام خواهد کرد و از آن حمایت می کند و عدم قانونی بودن آن را رد می کند.

این منبع آگاه همچنین گفت که هیاتی 15 نفره از دادگاه عالی فیلیپین همچنان باید روی این مساله را بررسی کند و روز سه شنبه تصمیم خود را مطرح می کند. اگر تصمیمی اتخاذ نشود، جلسه بعدی 16 نوامبر خواهد بود.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا قرار است در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در مانیل، پایتخت فیلیپین که 18 و 19 نوامبر 2015 برگزار می شود،‌ شرکت کند. این توافق برای همکاری امنیتی میان آمریکا و دولت مانیل آوریل 2014 در پایتخت این کشور آسیایی به امضای طرف های شرکت کننده رسید.

انتهای پیام

کد N1022436

وبگردی