آفتاب
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

‌خشونت، ناامنی و تروریسم عوامل برهم زننده همزیستی اسلامی است

‌خشونت، ناامنی و تروریسم عوامل برهم زننده همزیستی اسلامی است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: وقتی مسئله خشونت، ناامنی و تروریسم به میان می‌آید، همزیستی مورد نظر دین محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‏‎الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی موسسه فرهنگی و پژوهشی فهیم با موضوع طرح نظریه همزیستی، گفت: همزیستی و تعایش از نظر اسلام دارای ویژگی‌های خاصی است که توجه به آنها می‏‌تواند الگو و مدل زندگی ما را تغییر دهد، مثلا اینکه اسلام بر تعایش و همزیستی انسانی تاکید بسیاری دارد و صد البته که تعایش یک مومن با یک مومن دیگر در سطحی عمیق‏‌تر ظهور و بروز دارد.

وی تصریح کرد: اسلام چند نوع همزیستی را مطرح می‏‌کند که شامل همزیستی اهل مذهب با اهل مذهب، همزیستی فارغ از مذهب، همزیستی ادیانی و همزیستی انسانی می‎شود.

وی با بیان این‌که «دامنه همزیستی انسانی از نظر اسلام بسیار فراخ و گسترده است» اظهار کرد: مسلمانان به راحتی می‏‌توانند با غیر مسلمانان رابطه داشته باشند ولی رابطه مسلمانان با اهل کتاب طبیعتا گسترده‌تر خواهد بود.

وی بیان کرد: اسلام به همزیستی نظر دارد که با کیفیت بالای زندگی و در سطحی بالا انجام شود، زیرا این زندگی است که می‏‌تواند جامعه انسانی را تقویت و بدی‏‌ها و جنگ‏‌ها را از بین ببرد.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که «اصل تعایش و همزیستی روی محورهای مختلف بنا می‏‌شود» گفت: یکی از اصولی که باید در این تعایش حتما مورد توجه قرار گیرد، اصل احترام متقابل است، این احترام نیز در مواردی چون، احترام به هویت و شخصیت، احترام به دین، اعتقادات و مناسک و... است.

وی خاطرنشان کرد: از اصول دیگری که در این همزیستی بسیار مهم است، اصل تسامح یا تغافل یا چشم پوشی است، متاسفانه امروزه اصل تسامح در عرصه فرهنگی به معنی نادیده گرفتن منکرات و بی تفاوتی نسبت به کج رفتاری‎ها بیان می‎شود که اصلا درست نیست بلکه این اصل یکی از اصول اصلی در زندگی است که باید با معنای درست فهم شود.

وی گفت: تسامح که مترادف تغافل یا چشم پوشی است از اصول اصلی همزیستی در هر سطحی است زیرا اگر انسان روی برخی اشتباهات و یا حتی برخی اعتقادات طرف مقابل که برای او حکم معروفات را دارد چشم پوشی نکند نمی‏‌توان با طرف مقابل همزیستی داشت، این تغافل باید نسبت به آداب مذهبی و اعتقادات او نیز باشد، اصولا امام صادق(ع) نیز یک سوم رابطه و تعایش را استوار بر تغافل و دوم سوم دیگر را بر زیرکی و هوشیاری بنا می‌نهد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اصولی که باید در این زمینه مورد نظر واقع شود، اصل وفای به عهد است که اگر طرفین بر عهد و قراردادهایی که با هم دارند پایبند باشند می‏‌توانند بدون هیچ مشکلی با هم زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که در اینجا خودنمایی می‏‌کند اصل نفی عوامل خوف انگیز و عدم تهدید طرفین و مساله تروریسم است، اگر ترسی مدام در جامعه وجود داشته باشد هیچگاه این تعایش شکل نمی‏‌گیرد.

انتهای پیام

کد N1022005

وبگردی