آفتاب

سفر هیات مخالفان سوریه به قاهره/تاکید مصر بر حل سیاسی و مبارزه با تروریسم در سوریه

سفر هیات مخالفان سوریه به قاهره/تاکید مصر بر حل سیاسی و مبارزه با تروریسم در سوریه

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که یک هیات از مخالفان سوریه با فرستاده روسیه و نیز وزیر خارجه مصر در قاهره دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت سیریانیوز، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات مخالفان سوریه در دیدار با فرستاده روسیه، رویکرد خود درباره چکونگی فعالیت در مرحله بعد برای دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه را در میان گذاشت.

این هیات شامل چهره‌هایی از جمله هیثم مناع، جمال سلیمان، خالد المحامید، محمد حجازی، قاسم الخطیب و صالح النبوانی بود.

احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در این بیانیه اظهار داشت: شکری ضمن اشاره به وجود اختلافات میان کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین، به هیات مخالفان سوریه جدیت طرف‌های مذکور در مورد لزوم پایان این بحران را که پیامدهای خطرناکی برای ثبات منطقه داشته، ابلاغ کرد.

شکری با تاکید بر اینکه رویکرد دولت مصر در مورد راه‌ حل بحران سوریه بر دو اصل راه حل سیاسی و مبارزه با تروریسم استوار است،‌ گفت: مصر امیدوار است که نشست‌های وین آغاز راهی برای سازش واقعی و حل بحران سوریه باشد.

شکری در دیدار با هیات مخالفان سوریه گفت: درهای مصر به روی همه و مخالفانی که به راه‌ حل سیاسی برای بحران سوریه باور دارند، گشوده است و مصر تمام تلاش خود را برای سهولت بخشیدن به این دیدارها انجام می‌دهد به این امید که این نشست‌ها در دستیابی به راه‌ حل و خروج سوریه از بحران کمک کند.

خالد المحامید، عضو هیات مخالفان سوریه که در این دیدار حضور داشت،‌گفت: نشست روز شنبه که با حضور وزیر خارجه مصر و کمیته برگزار شد،‌ بسیار مهم و سازنده بود و در این نشست به مهمترین نتایج کنفرانس قاهره و نقش مصر در این زمینه پرداخته شد.

المحامید تاکید کرد: مصر می‌خواهد سوریه به سلامت از این بحران خارج شود و مردم سوریه به اهداف خود دست یابند.

شکری نیز تاکید کرد که کشورش از هیچ تلاشی فروگذار نیست و در صورتی که اینگونه دیدار‌ها در خروج فوری سوریه از بحران مفید واقع شود این کشور میزبان گروه‌های مخالف سوری خواهد بود.

ابو زید افزود: شکری با تاکید بر اینکه مصر رویکرد مردم سوریه را اساس فعالیت‌های خود قرار داده و معتقد است مساله سوریه در وهله اول مربوط به مردم این کشور و بعد یک مساله منطقه‌ای است، برداشت خود از نتایج نشست وین را به اطلاع هیات مخالفان رساند و از آنان خواست نظر خود را در مورد این نتایج اعلام کنند.

وزیر خارجه مصر اظهار داشت: تنها راه حل بحران سوریه راه‌ حل سیاسی عادلانه‌ای است که خواسته‌های مردم را تحقق بخشد و ضمن مقابله با تروریسم در منطقه، ثبات را به این کشور بازگرداند.

در نشست وین که اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شد،‌17 کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان و ایران حضور داشتند. این در حالی است که نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان مخالفان سوریه در این نشست غایب بودند. شرکت‌کنندگان در پایان این نشست در مورد تشکیل دولتی مورد اطمینان و غیرطایفه‌ای و به دنبال آن تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات و نیز تسریع در فعالیت‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ به توافق رسیدند اما اختلاف‌ها در مورد سرنوشت اسد ادامه یافت و احتمال پنجشنبه بار دیگر در وین جمع خواهند شد.

انتهای پیام

کد N1020591

وبگردی