آفتاب

«فارک» دولت کلمبیا را به کارشکنی در روند صلح متهم کرد

«فارک» دولت کلمبیا را به کارشکنی در روند صلح متهم کرد

شورشیان فارک حسن نیت دولت کلمبیا را در تلاش برای رسیدن به صلح پایدار زیر سؤال برده و تشکیل نشست نمایندگان جامعه بین الملل را برای رسیدگی به این مسئله خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تله سور، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به «فارک» با انتشار بیانیه ای هشدار دادند که آتش بس یک طرفه ای را که از ماه جولای سال میلادی ۲۰۱۵ اجرایی شده است، در صورت تداوم عملیات های نظامی ارتش نقض خواهند کرد.

در این بیانیه، ناکامی دولت بوگاتا به کاهش درگیری های نظامی در پاسخ به حسن نیت فارک مبنی بر اجرای یک طرفه آتش بس، عامل اصلی بی اعتمادی به نیروهای ارتش معرفی شده است.

هفته گذشته، چهار نفر از اعضای فارک در جریان عملیات غافلگیر کننده ارتش کشته شده و دو نفر از آنها نیز به اسارت درآمدند.

علاوه بر این، گروه فارک تشکیل نشست اضطراری را با مشارکت نمایندگانی از کشورهای شیلی، کوبا، ونزوئلا، نروژ، آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا خواستار شد. این نشست احتمالا در «هاوانا» پایتخت کوبا برگزار خواهد شد.

فارک ادامه فشار نظامی علیه شبه نظامیان خود را در حالی که متعهد به اعمال آتش بس هستند، در مغایرت با مفاد توافق نامه ای می داند که یک ماه پیش بین این گروه شورشی و دولت بوگاتا حاصل شد. در تاریخ ۲۴ سپتامبر سال میلادی جاری طرفین درگیری با امضای تفاهم نامه ای موافقت کردند تا طی شش ماه آینده زمینه لازم را برای حصول توافق نهایی و صلح پایدار فراهم کنند.

در تاریخ ۱۹ اکتبر نیز دولت کلمبیا و شورشیان فارک موافقت کردند تا تدابیری را برای یافتن افرادی که طی پنج دهه جنگ داخلی این کشور ناپدید شده اند، اتخاذ کنند.

بیانیه اخیر فارک در حالی صادر شد که دیروز دوشنبه، طرفین برای دعوت از سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) به منظور نظارت بر روند آتش بس دو طرفه احتمالی به توافق رسیدند. اما آنطور که فارک ادعا می کند، اقدامات نظامی اخیر دولت بوگاتا احتمال عقد پیمان صلح نهایی را زیر سؤال می برد.

کد N1014437

وبگردی