آفتاب

نشست رهبران کره‌جنوبی و ژاپن با هدف از بین بردن تنش‌های گذشته

نشست رهبران کره‌جنوبی و ژاپن با هدف از بین بردن تنش‌های گذشته

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن درباره کاهش تنش‌های گذشته در روابط دوجانبه سخن گفت و برای نخستین بار با رهبری دولت توکیو دیدار کرد و روابط دیپلماتیک را از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست در سئول جزو یکسری نشست ها میان رهبران کره‌جنوبی، چین و ژاپن است که در هفته های اخیر برگزار شده و هدف از برگزاری آنها دستیابی به یک راهکار برای عادی سازی روابط میان سه کشور با وجود سوابق تاریخی ناگوار مربوط به جنگ دوم جهانی است.

اگرچه بعید به نظر می رسد که جراحات گذشته میان دو کشور ژاپن و کره جنوبی به این زودی ها التیام یابد اما این نشست گامی موثر و مهم در بهبود روابط بین دو کشور خواهد بود.

پارک گئون های، رییس جمهوری کره جنوبی در آغاز این نشست گفت:‌ امیدوارم نشست امروز بتواند زخم های گذشته را التیام بخشد و فرصتی برای ارتقای روابط دو طرفه باشد.

وی همچنین بر ایجاد اعتماد تاکید کرد و گفت: این مساله مولفه بسیار مهم در دیپلماسی است.

پارک گئون های با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی دیدار کرد. این دیدار صمیمانه با دیدارهای قبلی میان دو طرف بسیار تفاوت داشت چون هیچ یک از رهبران دو کشور در دیدارهای قبلی چهره ای گشاده نداشتند.

آبه نیز گفت، این نشست برای هر دو کشور بسیار مهم است و قول داد که تمام تلاش خود را برای ایجاد عصری نوین در آینده دو کشور انجام دهد.

رییس جمهوری کره جنوبی از زمان روی کار آمدن در فوریه 2013 مکررا از دیدار با نخست وزیر ژاپن امتناع کرده بود به همین دلیل این نشست می تواند نقطع عطفی در روابط دو کشور باشد.

دو طرف همچنین در بیانیه ای مشترک قول دادند تا با یکدیگر به بهبود روابط بپردازند و امنیت را میان چین، ژاپن و کره جنوبی برقرار سازند.

روابط میان توکیو و سئول به خاطر اقدامات ژاپن در جریان جنگ دوم جهانی و سوءاستفاده از زنان کره ای در این جنگ تیره بود و دولت سئول همواره از دولت ژاپن خواسته تا بخاطر این اقدامات عذرخواهی کند اما دولت توکیو همچنان بر این مساله تاکید دارد که چالش استفاده از این زنان در سال 1965 و با پرداخت مبلغ 800 میلیون دلار بعنوان پاداش یا وام به کره جنوبی که پیشتر مستعمره ژاپن بوده، حل‌وفصل شده است.

انتهای پیام

کد N1012869

وبگردی