آفتاب

اعزام کماندوهای آمریکایی به سوریه و شک و تردیدها در مورد استراتژی اوباما

اعزام کماندوهای آمریکایی به سوریه و شک و تردیدها در مورد استراتژی اوباما

تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعزام تیم کوچکی از کماندوهای آمریکایی به سوریه به عنوان بخشی از جنگ گسترده‌تر علیه داعش سوالات جدیدی را علیه استراتژی نظامی، مبنای حقوقی آن و منافع آن برای مردم آمریکا مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: با گذشت سال‌ها از زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعزام "نیروی زمینی" را رد کرده بود، حال استقرار 50 نیروی عملیاتی ویژه به شمال سوریه را می‌توان تعهدی میانه‌رو تلقی کرد. اما با توجه به اینکه 3500 نیرو هم در عراق، واقع در همسایگی سوریه مستقر است، این اقدام نشان‌دهنده ادامه جنگی است که اوباما را آلوده کرده و محدودیت‌های منافع آمریکا در منطقه را به بوته آزمایش می‌گذارد.

دولت اوباما این تصمیم را پس از رها کردن تلاش‌های ناکام پنتاگون برای آموزش شورشیان میانه‌رو برای غلبه بر داعش در سوریه اتخاذ کرد و این امر، تغییر به سمت اعتماد به متحدان کرد را که اثرگذارترین نیروهای همکار‌ آمریکا محسوب می‌شوند، به همراه داشت.

در واقع این اقدام یک تجربه است: آیا گروهی کوچک از پرسنل نظامی آمریکا می‌تواند در هدایت شبه‌نظامیان محلی تفاوتی ایجاد کند؟ اگر چنین باشد، مقام‌ها به وضوح گفته‌اند که اعزام آمریکایی‌های بیشتر را بررسی می‌کنند. (برنامه آموزش و تجهیز مخفیانه سیا همچنان فعال است.)

اولین آزمون در منطقه رقة است که پایگاه اصلی داعش در سوریه محسوب می‌شود. مقام‌های آمریکایی امیدوارند که این کماندوها بتوانند به کردها و متحدان عرب سوری برای تحت فشار قرار دادن داعش کمک کنند و مسیرهای تردد آنها را قطع کرده و رهبران آنها را هدف قرار دهند. نهایتا آنها این شهر را یکجا پس می‌گیرند.

اشتون کارتر،‌ وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران همراهش در سفر به آسیا گفت: سرانجام رقه بازپس گرفته شده و به غیرنظامیان بازگردانده می‌شود تا به زندگی‌اشان ادامه دهند. آنها هم‌اکنون تحت قوانین وحشیانه داعش زندگی راحتی ندارند.

اما منتقدانی در دو سر طیف ایدئولوژیکی می‌گویند که تصمیم باراک اوباما بیانگر "تغییر تاکتیکی" است تا یک "استراتژی جامع". جمهوری‌خواهان با تحقیر از آن به عنوان حرکت ناچیز یاد می‌کنند که تغییر میدانی مملوسی ایجاد نمی‌کند؛ خصوصا اینکه روسیه هم‌اکنون به صورت فعال وارد جنگ شده است. در همین حال دموکرات‌ها با ابراز نگرانی گفته‌اند که اوباما هر چه بیشتر ایالات متحده را به "درگیری برادرکشی" می‌کشاند.

سناتور جان‌ مک‌کین، جمهوری‌خواه جنگ‌طلب ایالت آریزونا که همواره بر اقدام قاطعانه‌تر در خاورمیانه تاکید دارد، استقرار کماندوها را ناکافی می‌داند. وی گفت: «در مواجهه با چنین حجم از چالشی که با آن روبرو هستیم، چنین اقدامات تدریجی‌ کاملا ناکافی است.»

پل رایان جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانسین که به تازگی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تعیین شده، این اقدام را پاسخی تدریجی دانست و گفت: «این تعهد نیروهای آمریکایی باید با استراتژی جامعی برای شکست داعش همراه شود. در غیر اینصورت ما شاهد تکرار نتایج مشابه در منطقه خواهیم بود.»

قانونگذاران لیبرال نیز تاسف خود را از آنچه که لغزیدن بیشتر به سمت جنگ می‌دانند، ابراز کرده‌اند. سناتور کریستوفر مورفی دموکرات می‌گوید: «اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه یک تغییر بسیار مهم در سیاستی است که ایالات متحده را در شیب لغزنده و خطرناک یک جنگ داخلی قرار می‌دهد که هیچ پایانی برای آن متصور نیست.»

مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند که استقرار کماندوها در ادامه سیاست اوباما برای کار با نیروهای محلی با هدف مقابله با داعش است و نه مداخله گسترده‌تر و اوباما همچنان بر لزوم استعفای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مذاکراتی به رهبری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید داشته است.

کری در توقف کوتاهی که در بیشکک قرقیزستان داشت، در جمع خبرنگاران گفت: «تصمیم این نیست که وارد جنگ داخلی سوریه شویم.» کری که پیش از آن در وین بود و با سایر دیپلمات‌ها درباره آتش‌بس و گذار سیاسی در سوریه صحبت کرد، افزود: «اقدام یا تصمیمی نیست که بر روی اسد متمرکز باشد بلکه به صورت جامع بر داعش و به نحو زیادی بر روی قابلیت ما برای حمله سریع بر روی داعش متمرکز بود.»

انتهای پیام

کد N1011804

وبگردی