آفتاب

تاکید یک مقام سازمان ملل بر حضور ایران در راه حل سوریه

تاکید یک مقام سازمان ملل بر حضور ایران در راه حل سوریه

کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد: هیچ راه حلی برای سوریه بدون حضور ایران، ترکیه و عربستان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه واشنگتن پست ایران با توجه به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به مذاکرات چند جانبه بررسی راه‌های حل و فصل بحران سوریه دعوت خواهد شد که در صورت حضور ایران اولین همکاری تهران و واشنگتن پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت که ایران باید به مذاکرات سوریه در وین دعوت شود، هر چند که هنوز مشخص نیست این دعوت از سوی چه کشوری انجام شود احتمال داده می‌شود که روسیه باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست اخیر وین درباره‌ سوریه که با حضور آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان انجام شد، گفت که این رایزنی‌ها باید گسترده تر و با مشارکت کشورهای دیگری ادامه یابد.

به نوشته واشنگتن پست، این مذاکرات قرار است دیپلماتهایی را از بیش از 10 کشور گرد هم جمع کند، کشورهایی که اختلاف نظرهای زیادی درباره‌ راه حل‌های بحران سوریه دارند و روابطشان با ایران گرم یا بسیار سرد است.

به عنوان مثال، ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شوند و روابط خوبی با یکدیگر دارند. آمریکا، ترکیه و عربستان نیز که نقشی کلیدی در این میان دارند مخالف اسد هستند و می‌گویند که تنها راه خروج از این وضعیت برکناری اسد است.

جان کربی همچنین گفت که هدف اصلی دستیابی به یک چارچوب است که مورد توافق تمام طرف‌ها باشد تا منجر به یک انتقال سیاسی موفقیت آمیز در سوریه شود و دولتی روی کار بیاید که پاسخگوی مردم سوریه باشد.

آنتونیو گوترز، کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به سیل پناهندگانی که از سوریه برای رسیدن به نقطه‌ای امن‌تر و بهتر می‌گریزند، گفت: همه خطرات این وضعیت را درک می‌کنند که نه تنها متوجه منطقه است، بلکه امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اختلاف میان کشورها، حتی اگر مهم باشد بسیار کمتر از خطراتی است که اکنون تمام جهان به دلیل بحران سوریه با آن روبرو است.

گوترز تاکید کرد:‌ آمریکا و روسیه، بازیگران کلیدی هستند اما هیچ راه حلی بدون حضور ایران ، ترکیه و عربستان برای بحران سوریه وجود نخواهد داشت.

کمیسیونر عالی امور پناهندگان همچنین ابراز تاسف کرد که بیش از چهار سال جنگ داخلی در سوریه نتایج فاجعه بار گسترده ای را در پی داشته است، در حالیکه پاسخ بین‌المللی به آن نامناسب بوده است.

انتهای پیام

کد N1006914

وبگردی