آفتاب

هشت سفیر استوارنامه خود راتقدیم رئیس‌جمهور ایران کردند

هشت سفیر استوارنامه خود راتقدیم رئیس‌جمهور ایران کردند

سفیران مالی، سودان و ازبکستان امروز در دیدارهای جداگانه استوارنامه های خود را به رئیس جمهور کشورمان تقدیم کردند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار سفیر جدید مالی در کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط خود با کشورهای آفریقایی از جمله مالی است، گفت: با رفع تحریم‌ها، زمینه مناسبی برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست از جمله کشورهای آفریقایی فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران خواهان برقراری ثبات و امنیت کامل در همه کشورها از جمله در مالی است و در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. همچنین آماده ایم تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار کشورهای دوست همانند مالی قرار دهیم.

روحانی از اظهار همدردی سفیر جدید مالی و دولت و ملت این کشور درباره فاجعه منا تشکر کرده و با تسلیت به ملت و دولت مالی بخاطر جانباختن حاجیان این کشور در این حادثه، تصریح کرد: متأسفانه این فاجعه حاصل بی‌تدبیری سعودی‌ها بود که عکس‌العمل مناسبی نیز پس از وقوع حادثه به دنبال نداشت، لذا شایسته است همه کشورهای اسلامی موضوع را پیگیری کنند تا از عدم تکرار چنین اتفاقات ناگواری در آینده نیز اطمینان یابند.

تروریسم و افراطی‌گری خطری مشترک برای همه کشورهای منطقه است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رییس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ازبکستان در تهران نیز با اشاره به پیوند های عمیق دو کشور تصریح کرد: تهران و تاشکند می‌توانند علاوه بر همکاری‌های اقتصادی در زمینه رفع مشکلات منطقه از جمله تروریسم و افراطی‌گری که خطری مشترک برای همه کشورهای منطقه است، همفکری و همکاری‌های مؤثری داشته باشند.

روحانی در دیدار «بهادر عبدالله‌اف» با مثبت ارزیابی کردن دیدارش با «اسلام‌ کریم‌اف» رییس‌جمهور ازبکستان در حاشیه اجلاس شانگهای در دوشنبه گفت: روابط دوستانه دو کشور بر پایه اشتراکات فرهنگی گسترده ، بنا نهاده شده و استحکام یافته و این روابط ضروری است که در عرصه اقتصادی نیز بیش از پیش تقویت شود.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سمرقند و بخارا نیز به اندازه شیراز معروف و محبوب هستند و در تاریخ فرهنگی دو کشور جایگاه برجسته‌ای دارند، اظهار داشت: انبوه اشتراکات فرهنگی دو کشور می‌تواند پایه‌ای استوار برای گسترش تعاملات و روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، علمی، دانشگاهی و گردشگری باشد.

مشکلات جهان اسلام باید با مشارکت کشورهای اسلامی حل و فصل شود

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و سودان می توانند برای حل و فصل مسایل جهان اسلام با یکدیگر همکاری و رایزنی کنند ، تصریح کرد: مشکلات و معضلات جهان اسلام باید با مشارکت کشورهای اسلامی حل و فصل شود.

روحانی در دیدار «عادل ابراهیم مصطفی» سفیر جدید خارطوم در تهران، با بیان اینکه سودان همواره به عنوان کشور مهم اسلامی در آفریقا و دوست جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است، گفت: دو کشور طی سه دهه گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند و ایران در مقاطع حساس سودان، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و امروز نیز در تمامی مراحل در کنار آنان خواهد ماند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جهان اسلام دارای مشکلات بسیاری است که باید با کمک همه کشورهای اسلامی حل و فصل شود، بر ضرورت گفتگو و رایزنی‌ ایران و سودان به نفع دنیای اسلام، تأکید کرد و افزود: امیدوارم در آینده شاهد جنگ و خونریزی در منطقه نباشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام است، باید تلاش کنیم تا از طریق غیر نظامی حل و فصل شود.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و سودان در سال‌های گذشته در خط مقدم مبارزه با یکجانبه‌گرایی و استکبار جهانی بوده‌اند، اظهار امیدواری کرد تا این رایزنی‌ها و همکاری‌ها میان دو کشور، توسعه پیدا کند.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به مشکلات بوجود آمده در یمن، خاطر نشان کرد: معتقدیم در این کشور مذاکرات یمنی - یمنی و راه‌حلی سیاسی می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند و امیدواریم همه کشورهای اسلامی در این راستا کمک کنند.

روحانی همچنین با تاکید بر لزوم تلاش در جهت توسعه روابط دوجانبه میان ایران و سودان و همکاری بیشتر دو کشور در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: ایران و سودان می‌توانند مناسبات خود را در بخش‌های مختلف گسترش دهند.

 

مانعی در گسترش روابط تهران و مادرید وجود ندارد

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و اسپانیا برای گسترش همکاریهای دوجانبه مصمم هستند، تصریح کرد: تهران و مادرید، علاوه بر عرصه اقتصادی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاریها در زمینه‌های فرهنگی،‌ علمی، تحقیقاتی و گردشگری دارند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه «ادواردو لوپز بوسکتس» سفیر جدید اسپانیا در تهران، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تا پایان 2015 رفع خواهند شد و هم اکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی سرگرم تقویت حضور خود و مشارکت در طرح های  اقتصادی ایران هستند و فعالان اقتصادی اسپانیا نیز باید تلاش کنند از رقبا عقب نمانند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اسپانیا جایگاه خوبی در اذهان عمومی مردم ایران دارد و مانعی در گسترش روابط دوجانبه وجود ندارد.

روحانی با اشاره به عضویت موقت اسپانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: معتقدیم مادرید می‌تواند در حل و فصل مسایل منطقه از جمله تروریسم ، در شورای امنیت  نقش مفید و مثبتی ایفا کند.

تهران از گسترش روابط با توکیو  استقبال می کند

رییس‌ جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در تهران، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی میان تهران - توکیو تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن پیوسته رو به گسترش و تعمیق بوده و تهران از گسترش بیش از پیش این روابط در عرصه های مورد علاقه، استقبال می کند.

روحانی در دیدار «هیرویاسو کوبایاشی»، به مذاکرات خود با نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: اراده سیاسی در دو کشور برای گسترش و تعمیق روابط دوجانبه، مشهود است.

رییس جمهور با اشاره به علاقمندی ژاپن برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در عرصه‌های سلامت و محیط زیست در ایران، اظهارداشت: اکنون بستر و فضای مناسب برای حضور و مشارکت ژاپن در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست دریایی، گسترش خطوط آهن و تأسیسات بندری و برقی کردن راه‌آهن کاملاً مهیاست.

ارتباط نزدیکتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران و دانمارک ضروری است

رییس‌جمهور با اشاره به روابط دیرینه ایران و دانمارک، تصریح کرد که تهران از توسعه همکاری‌ها و مناسبات همه جانبه با کپنهاگ استقبال می کند.

روحانی در دیدار "دنی عدنان" سفیر جدید دانمارک در تهران، با بیان اینکه همواره روابط خوب و تاریخی میان ایران و دانمارک وجود داشته است، گفت: امیدواریم در آینده زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش روابطه همه جانبه بویژه در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ارتباط مردم دو کشور با یکدیگر بیش از پیش فراهم شود.

رییس‌جمهور با اشاره به وجود فضای مناسب کسب و کار و نیروی انسانی تحصیلکرده در ایران، خاطر نشان کرد: امروز ایران در مرکزیت بازاری بزرگ در منطقه قرار دارد که می‌توان در جهت گسترش همکاری‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور از آن استفاده کرد.

روحانی همچنین با تأکید بر ضرورت ارتباط نزدیکتر سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در دوره جدید، روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک ایران و هلند

رییس‌ جمهور بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و هلند برای توسعه همکاری‌ها و روابط دو کشور در راستای منافع مشترک تأکید کرد.

روحانی در دیدار خانم "سوزانا ترستال" سفیر جدید هلند در کشورمان روابط ایران و هلند را دیرپا و مثبت ارزیابی کرد و گفت: هلند دارای جایگاه مناسبی از لحاظ صنعتی، تجاری و انرژی بوده و همچنین مرکز بزرگ حقوقی جهان بشمار می‌رود و امیدواریم در شرایط فعلی شاهد تحرک و تحولی مثبت در روابط تهران - آمستردام باشیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و هلند دارای ظرفیت‌ها و جذابیت‌های گوناگونی هستند که می‌توانیم از آنها و نیز تجارب یکدیگر در بخش‌های مختلف در جهت توسعه روابط و کسب منافع مشترک استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: فضای جدید پس از توافق هسته‌ای، بستر و زمینه مناسبی را برای توسعه مناسبات دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری فراهم آورده است.

روابط عمیق و گسترده تر تهران - دهلی نو ضروری است

رییس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید هندوستان در تهران، تصریح کرد: شرایط منطقه‌ای و پیوند جغرافیایی دو کشور، روابط عمیق و گسترده تر تهران - دهلی نو را ضروری تر ساخته است.

روحانی در دیدار «سائوراب کومار»، با بیان اینکه هندوستان به عنوان کشور بزرگ آسیایی، دوست مهمی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌‌شود و روابط دو کشور کهن و تاریخی است، گفت: همسایگی ما در منطقه و اتصال جغرافیایی در اقیانوس و مسایل استراتژیک منطقه باعث می‌شود تا ایران و هند روابط عمیقتری با یکدیگر داشته باشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و هندوستان می‌توانند در تمامی زمینه‌های مورد علاقه از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط خود را بیش از پیش تقویت کنند، اظهارداشت: بندر چابهار در ایران که به عنوان بندر مهم ترانزیتی، هندوستان را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند، می تواند در راستای توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه تهران و دهلی نو می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه بنادر و راه‌آهن، ایجاد صنایع مختلف، انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی و تجاری همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند، اظهار داشت: امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تلاش و همکاری بیشتر، زمینه‌های مناسبی را برای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور ایجاد کنیم.

سفرای سودان، مالی و ازبکستان به روحانی چه گفتند؟

سفیران جدید در دیدار با روحانی با تقدیم استوارنامه خود چنین گفتند:

 

بوبکر گورودیال، سفیر جدید مالی

در مدت کوتاه حضورم در تهران، شاهد توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران برپایه دانش بومی بودم و امیدوارم مالی نیز از توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف بهره‌مند شود.

کشورم در میان کشورهای آفریقایی بیشترین تعداد قربانی و مفقود را در فاجعه منا داشت و دولت مالی در تلاش است تا سرنوشت حاجیان مفقود این کشور در فاجعه منا روشن شود.

بهادر عبدالله‌اف، سفیر جدید ازبکستان

رییس‌ جمهور کشورم همواره بر تعمیق و گسترش روابط تاشکند با تهران تاکید دارد. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی جایگاه ویژه‌ای در منطقه داشته و ظرفیت‌های اقتصادی ایران چشمگیر است و بر همین اساس گسترش همه جانبه روابط تاشکند و تهران همواره از اولویت‌های سیاست خارجی کشورم بوده و هست.
روابط ایران و ازبکستان همواره رو به رشد است، در نشست اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی، دورنمای روابط دو کشور تنظیم شد و امیدوارم بتوانیم یکی از اولویت‌های گسترش روابط دوجانبه در زمینه گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل و ایجاد کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال به جنوب را هر چه سریع‌تر محقق کنیم.

 

عادل ابراهیم مصطفی، سفیر جدید سودان

توافق ایران و 1+5 توافقی تاریخی است که نشان از تلاش گسترده از سوی دولت ایران است، این توافق در حقیقت به رسمیت شناختن حق مشروع ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

سودان مصمم به گسترش و توسعه مناسبات همه جانبه با ایران می باشد و در این مسیر استوار است و امیدوارم در آینده شاهد توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشیم.

ادواردو لوپز بوسکتس، سفیر جدید اسپانیا

 اسپانیا مصمم است همکاریهای خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه های مورد علاقه گسترش دهد. در دوره مسوولیتم در تهران تمام تلاش خود را برای گسترش همکاریهای همه جانبه تهران - مادرید بویژه در عرصه های فرهنگی و اقتصادی بکار می گیرم.

سمینار مشترک بررسی تاریخ روابط ایران و اسپانیا و زمینه‌های حضور و مشارکت فعالان اقتصادی و فرهنگی دو کشور ماه آینده در این کشور برگزار می‌شود.

اسپانیا تجربیات فراوانی در مقوله بحران آب و مدیریت مصرف آن دارد که آماده ایم این تجربیات را در اختیار ایران بگذاریم.

هیرویاسو کوبایاشی، سفیر جدید ژاپن

 

امپراطور ژاپن خواهان گسترش روابط دوستانه با ایران است. ایران و ژاپن در تاریخ دیرینه دوستی‌ها و همکاری‌های خود روابط تنگاتنگی را بر پایه منافع متقابل پایه‌ریزی کردند و مصمم هستم در دوران مأموریتم این روابط هر چه بیشتر مستحکم شود.

 

حصول توافق هسته‌ای را تبریک می گویم و امیدوارم بر پایه این توافق شکوفایی روابط دو کشور را پیش رو داشته باشیم. ژاپن بخش دولتی و خصوصی خود را برای مشارکت و همکاری با ایران در عرصه‌های اقتصادی بسیج خواهد کرد چرا که ایران کشوری بزرگ و مؤثر در منطقه است.

دنی عدنانف سفیر جدید دانمارک

ایران و دانمارک روابط دیرینه دارند و مسئولان دانمارک مصمم هستند روابط تهران و کپنهاگ را در همه عرصه ها تقویت کنند.

امروز فرصت‌های فراوانی در دو کشور و در بخش‌های مختلف تجاری و سرمایه‌گذاری در راستای منافع مشترک وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای توسعه مناسبات استفاده کنیم.

سوزانا ترستال، سفیر جدید هلند

موفقیت ایران در برجام را تبریک می‌گویم، دستیابی به این توافق را موجب حرکت شتابان و روبه جلو در روابط دیرپای ایران و هلند است. روابط دو کشور بسیار فراتر از مناسبات تجاری و اقتصادی است و ما به دنبال توسعه مناسبات همه جانبه بویژه در بخش‌های فرهنگی، علمی و محیط زیست با ایران هستیم.

سائوراب کومار، سفیر جدید هندوستان

دوستی و پیوندهای تاریخی ایران و هندوستان می‌تواند پایه‌ای برای توسعه روابط دو کشور باشد. هند آمادگی دارد تا در تمامی زمینه‌ها از جمله مسایل سیاسی، اقتصادی، موضوعات استراتژیک مقابله با تروریسم با ایران رایزنی و مشارکت کند.

چابهار به عنوان نقطه اتصال کشورش با افغانستان و کشورهای آسیای میانه حائز اهمیت است و ما خواستار توسعه همکاری‌ها در این منطقه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هند در منطقه آزاد چابهار هستیم.

27213

کد N1006062

وبگردی