آفتاب
حشمتی خبر داد:

برگزاری همایش قرآن و امام خمینی(ره)/برپایی هفته‌های قرآن و عترت در هشت استان

برگزاری همایش قرآن و امام خمینی(ره)/برپایی هفته‌های قرآن و عترت در هشت استان

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 22 آبان آزمون سراسری قرآن با حضور 62 هزار متقاضی برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 22 آبان آزمون سراسری قرآن با حضور 62 هزار متقاضی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در نشستی خبری با بیان این‌که «ما یک سال تلاش کرده‌ایم تا یک همایش در زمینه قرآن، اندیشه و سیره امام خمینی (ره) برگزار کنیم» اظهار کرد: این همایش از سوی وزارت ارشاد حمایت می‌شود و رئیس آن جناب آقای جنتی است. کارهای علمی توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) انجام شده و وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش، ورزش، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، مجمع تقریب مذاهب، جامعة المصطفی و خبرگزاری ایکنا با ما همکاری داشته‌اند.

وی ادامه داد: 600 مقاله به این همایش رسیده که 45 تای آن خارجی است و 20 مهمان خارجی داریم که آنها از امام شناسان و قرآن شناسان کشورهای دیگر هستند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در نیمه دوم امسال نیز هفته‌های قرآن و عترت را برگزار می‌کنیم. استان‌های زیادی را برای برگزاری این هفته‌ها مدنظر داشتیم اما امسال برنامه را در هشت استان برگزار می‌کنیم. در تمام استان‌ها ستاد قرآن و عترت تشکیل شده و در طول هفته جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار هنری برای عموم برگزار می‌شود.

حشمتی گفت: در 22 آبان ماه آزمون سراسری در حوزه قرآن با حضور 62 هزار متقاضی، در 300 شهرستان و در 16 رشته برگزار می‌شود. از امسال هر سال آبان ماه آزمون سراسری در حوزه قرآن برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی دبیر همایش امام خمینی (ره) گفت: قبل از انقلاب حافظ و قاری قرآن کم داشتیم، ولی امروز تعداد آنها خیلی بیشتر شده است. امروز جلسه مباحث معرفتی و اخلاقی داریم و باید این مباحث در اعمال مسئولین و مردم ما نمود پیدا کند. به نظر می‌رسد که توقع جامعه در حوزه قرآن آنچنان که باید برآورده نشده است.

دبیر همایش امام خمینی (ره) گفت: یکی از مباحث مهم دیدگاه‌های امام راحل مربوط به قرآن بود. ایشان در وصیت نامه خود به این امر اشاره می‌کند که قرآن مهجور مانده حتی تفسیر قرآن هم در جامعه مهجور است. با وجود همایش‌های زیادی که در کشور برگزار می‌شود ما تصمیم گرفتیم که به پیشنهاد آقای حشمتی یک همایش با تمرکز بر اندیشه‌های امام راحل در قرآن و سیره ایشان برگزار کنیم.

وی گفت: در این همایش 600 مقاله به دست ماه رسیده که 45 تای آن خارجی است و 30 مقاله هم به مقاله نویسان داخلی سفارش داده‌ایم. برای برگزاری این همایش 16 جلسه برگزار کردیم و کمیسیون‌های مختلفی نیز داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، در ادامه امیری‌نیا مدیرکل ترویج و تبلیغ معاونت قرآن و عترت با بیان این‌که «ما از تمام ظرفیت‌های استان‌ها برای ترویج فعالیت‌های قرآنی بهره برده‌ایم» گفت: هفته‌های قرآنی در هشت استان برگزار می‌شود. هدف ما گسترش مفاهیم قرآنی است آن هم با زبان هنر که بتوانیم استعدادهای بالقوه را در سراسر کشور شناسایی کنیم و آنها را به جامعه معرفی کنیم.

مدیرکل ترویج و تبلیغ معاونت قرآن و عترت گفت: در هفته‌های قرآنی سرفصل‌هایی همچون شعر، مسابقات آواها و نغمه‌ها، اذان، تواشیح، نقاشی، عکس، پوستر، گرافیک، جشنواره صنایع دستی، هنرهای نمایشی، تئاترهای خیابانی، نماهنگ، پویانمایی و نشست کارگروه های علمی و فروش محصولات قرآنی را داریم.

وی تاکید کرد: نزدیک به 90 درصد از دستگاه‌های کشور در فعالیت‌های هفته‌های قرآنی حضور دارند. بحث قرآن و ایثار را در این هفته‌ها به صورت جدی دنبال می‌کنیم و المان‌های قرآنی را در میادین و بوستان‌ها برپا می‌کنیم. همچنین در آموزش و پرورش زنگ انشای قرآنی داریم و می‌خواهیم که از تمام ظرفیت‌های استان‌ها برای فعالیت‌های قرآنی بهره ببریم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین پروانه مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با بیان این‌که «چهاردهمین آزمون سراسری قرآن جمعه 22 آبان ماه در بیش از 300 شهرستان و در 16 رشته برگزار می‌شود» گفت: 62 هزار متقاضی برای این آزمون داشتیم که بیش از 70 درصد از ثبت نام کنندگان در رشته حفظ بودند. 24 درصد رشته ترجمه و مفاهیم، سه درصد در رشته تهلیل و سه درصد در رشته ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه شرکت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت عنوان کرد: 81 درصد از داوطلبان خانم‌ها هستند و 19 درصد آقایان هستند. رده سنی آنها به این ترتیب است که 70 درصد بالای 15 سال و 27 درصد زیر 15 سال هستند.

وی گفت: شرکت کنندگان در حفظ 30 جزء و ترجمه قرآن کریم بالاترین آمار و فعالیت را داشته‌اند و بالاترین آمار در کشور به ترتیب مربوط به استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی، یزد و اردبیل است و بالاترین آمار شهرستان‌ها به ترتیب مربوط به شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، خلخال و یزد است. ما درصدد هستیم که آزمون سراسری در هر سال یک بار برگزار شود. در کنار تقدیر از نفرات برتر از مدیران کل و کارشناسان مربوطه نیز در همایش تجلیل می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N1005696

وبگردی