آفتاب
یک مدرس دانشگاه مطرح کرد

آغاز عزاداری زنجانی‌ها برای امام حسین (ع) از زمان صفویه

آغاز عزاداری زنجانی‌ها برای امام حسین (ع) از زمان صفویه

یک مدرس دانشگاه گفت: با بررسی تاریخ عزاداری برای امام حسین (ع) مشاهده می‌شود که ملت ایران تحت هر شرایطی این مراسم را برگزار می‌کردند.

پرویز فتح‌الله‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، گفت: پس از واقعه عاشورا شیعیان همواره برای این مصیبت بزرگ عزاداری داشته‌اند، ولی با توجه به اینکه حاکمیت بنی‌امیه مخالف اسلام و شیعیان بودند، این عزاداری‌ها در محافل خصوصی انجام می‌گرفت پس از بنی‌امیه نیز بنی‌عباس نسبت به خاندان علوی وقیح بودند به همین جهت این حاکمیت نیز اجازه فعالیت آزادانه به شیعیان در عزاداری‌ها نمی‌داد؛ این در حالی بود که شیعیان در همین دوران مقبره‌ای به‌صورت ساده برای امام حسین (ع) ساختند و عاشورا و تاسوعا در کنار مرقد مطهر این امام عزاداری می‌کردند.

وی افزود: برخی خلفای این خاندان مانند متوکل بسیار سختگیر بودند و اجازه نمی‌دادند که شیعیان به عزاداری بپردازند. همچنین با توجه به برخی قیام‌های انجام گرفته توسط شیعیان در همان دوران سبب شد این خلیفه مرقد امام حسین (ع) را از بین برده و به زمین کشاورزی تبدیل کند بعد از خلافت وی شیعیان دوباره مرقد این امام بزرگوار را احیا کردند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: این روند تا زمان خلافت آل‌بویه ادامه داشت. آل‌بویه در ایران شکل گرفت و این گروه که از گیلان برخاسته بودند، توانستند بر کل جهان اسلام مسلط شوند به همین جهت عزاداری برای واقعه کربلا از قرن چهارم آزاد شد و علاوه بر عزاداری شیعیان جشن‌هایی مانند عید غدیر را هم برگزار می‌کردند. سینه‌زنی نیز از همین دوران آغاز شد.

وی اظهار کرد: بعد از آل‌بویه سلجوقیان دوباره مخالف شیعه بودند تا دوره صفویه که تشیع رسمی بوده و از آن زمان آئین‌های مختلفی مانند روضه‌خوانی و چاپ کتاب به وجود آمد و تا‌کنون که حکومت‌های شیعه همواره حاکم بوده است.

وی تصریح کرد: در دوره قاجار نیز سنت‌هایی مانند شبیه‌خوانی به وجود آمد و با ساخت تکیه مردم به عزاداری در آن محل پرداختند. شاهان قاجار نیز در این مراسم به عزاداران کمک می‌کردند. قمه‌زنی نیز در همین دوران باب شد. اگر چه در دوره رضا شاه نیز محدودیت‌هایی به وجود آمده بود ولی پس از آن عزاداری‌ها به شکل کنونی ادامه داشته است.

فتح‌الله‌پور عنوان کرد: حرکت دسته‌های عزاداری نیز از زمان آل‌بویه آغاز شد ولی با توجه به اینکه در آن دوران فقط چند شهر کشور شیعه بودند، عزاداری‌ها در عراق انجام می‌شد. در زنجان نیز عزاداری‌ها از دوره صفوی انجام شده است.

انتهای پیام

کد N1000256

وبگردی