آفتاب
وقتی تهدید و تشویق هم مصری‌ها را پای صندوق رای نمی‌آورد؛

انتخابات پارلمانی مصر زیر ذره‌بین رسانه‌های عربی

انتخابات پارلمانی مصر زیر ذره‌بین رسانه‌های عربی

اولین انتخابات پارلمانی مصر پس از انقلاب 30 ژوئن با استقبال بسیار ضعیف مردم مصر به ویژه جوانان مواجه شده و این در حالی است که رئیس جمهوری این کشور از مدت‌ها قبل مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای فراخوانده بود.

حتی برخی ابتکارعمل‌های دولت از جمله دادن مرخصی به کارمندان با هدف تشویق مردم به شرکت در انتخابات یا حتی تهدید هم نتوانست آنها را به پای صندوق‌های رای بکشاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انتخابات مصر از چشم ریز بین رسانه‌های عربی و غربی بدور نمانده و هر یک از دریچه‌ای خاص به این مساله پرداختند که از همه مهمتر حضور اندک مردم در این انتخابات بود و ما در اینجا به بررسی نگاه رسانه‌های عربی می‌پردازیم.

هافینگتون پست عربی

روزنامه هافینگتون پست عربی با نگاهی موشکافانه به انتخابات پارلمانی مصر با تیتر "مجازات تحریم کنندگان انتخابات و مرخصی و تبلیغات رسانه‌ای برای افزایش مشارکت" به تحلیل نخستین انتخابات پارلمانی مصر بعد از دو سال پرداخت و نوشت: کمیته عالی انتخابات مصر روز یکشنبه اعلام کرد: واجدین شرایط رای گیری که در روز اول انتخابات از شرکت در این مراسم خودداری کنند، باید 500 پوند مصری (معادل 65 دلار) جریمه پرداخت کنند!

همزمان روسای کمیته‌های انتخاباتی روز یکشنبه اعلام کردند که در برخی مراکز اخذ رای میزان مشارکت تنها یک درصد بوده است!

این روزنامه به نقل از عمر مروان، سخنگوی کمیته روزنامه نگاران مصر نوشت، نسبت کل شرکت کنندگان در انتخابات تنها به 19 / 1 درصد رسیده و تعداد زنان شرکت کننده چهار برابر تعداد مردان بوده است.

اما خبرگزاری (اونا) با اعلام یک آمار جدید از نسبت مشارکت در این انتخابات اعلام کرد: از میان 27 میلیون مصری دارای حق رای که کمیته عالی انتخابات این کشور اعلام کرده تنها 062 / 0 درصد آراء خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند!

این در حالی است که طبق برخی گزارش‌های غیررسمی روزنامه‌های حامی دولت عبدالفتاح سیسی، میزان مشارکت مردم استان اسیوط در این انتخابات 15 تا 25 درصد اعلام شد.

مرحله اول انتخابات مصر در حالی به پایان رسید که تمامی رسانه‌های داخلی مصر از استقبال کم مردم خبر دادند. این مساله موجب شد تا شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر روز دوشنبه را به تمامی کارکنان دولتی مرخصی داده است تا در انتخابات شرکت کنند.

رفعت قمصان، معاون نخست وزیر این کشور در امور انتخابات در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر دولت ضمن اعتراف به مشارکت بسیار ضعیف مردم گفت: ساعات اولیه روز است و بسیاری از رای دهندگان در محل کار خود هستند و انتظار می‌رود ظهر امروز استقبال بیشتر شود.

وی در ادامه برای توجیه این مساله افزود: درجه حرارت هوا در بیشتر استان‌ها بالاست و انتظار می‌رود با کاهش دمای هوا تعداد شرکت کنندگان افزایش یابد.

ایلاف

پایگاه خبری ایلاف نیز حضور بیش از اندازه نظامیان مصری را در انتخابات مصر برجسته ساخته و با اشاره به تعداد بی‌سابقه نظامیان شرکت کننده در این انتخابات اینگونه تیتر زد که "افسران مصری احتمالا پارلمان خود را به پایگاهی نظامی تبدیل خواهند کرد."

این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به حضور ده‌ها افسر پلیس و ژنرال سابق در انتخابات جدید نسبت به نظامی شدن مصر هشدار داد.

ایلاف با اشاره به حضور تعداد زیادی از افسران ارتش و افسران بازنشسته پلیس این کشور و تلاش آنان برای ورود به لیست‌های انتخاباتی چون "دوستداران مصر"، "جبهه ملی و جریان الاستقلال" و دیگر نظامیانی که با تشکیل احزاب معروف به احزاب ژنرال‌ها تلاش می‌کنند وارد جریان انتخابات شوند، نوشت: دو حزب "حامیان کشور" و "فرسان مصر" بیشتر از سایر احزاب در این انتخابات مشارکت دارند.

رقابت شدید افسران پلیس و ژنرال‌های سابق ارتش در انتخابات فعلی پارلمان، گرچه به شکل پدیده‌ای در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک دیده شد اما با به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی که خود یک چهره کاملا نظامی است این مساله به پدیده فراگیر انتخابات فعلی مصر بدل شده است.

ایلاف ادامه داد: ژنرال‌ها و افسران سابق پلیس مصر با نفوذ بزرگی که در دستگاه‌های امنیتی دارند و اعتمادی که دولت به آنها دارد در تحقق اهدف سیاسی از رقبای خود تواناتر هستند.

الاخبار

روزنامه الاخبار چاپ لبنان نیز با این تیتر " انتخابات پارلمانی بدون رای دهنده" با اشاره به استقبال کمرنگ مردم مصر از انتخابات نوشت: در حالی که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور کشور از تمامی گروه‌ها از جمله مردان، زنان، جوانان، سالمندان به ویژه زنان و جوانان دعوت به مشارکت در انتخابات کرد. اما گویا در روز اول رای گیری تنها سالمندان بودند که از این انتخابات استقبال کردند. طبق آمار اولیه کمیته عالی انتخابات گروه سنی بالای 61 سال حضور پررنگ‌تری از سایر گروه‌ها داشته‌اند و در ساعات اولیه 7095 تن از آنان آراء خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.

این روزنامه با اشاره به اینکه هنوز برای صدور نظر قطعی در خصوص نسبت مشارکت گروه‌های مختلف در این انتخابات زود است، نوشت: با این حال آنچه در استان‌های مختلف دیده می‌شود، سطح پایین اقبال مردمی است.

طبق اعلام سازمان‌های مدنی سطح استقبال در بیشتر مراکز رای گیری پایین‌تر از سطح متوسط است و از 27 / 2 درصد فراتر نمی‌رود.

با وجود پایین بودن این رقم اما برخی ناظران انتخابات از عدم صداقت در اعلام این رقم شکایت داشته و اعلام کردند: کمیته‌های فرعی و کمیته عالی انتخابات ارتباط خوبی برای تعیین عدد دقیق شرکت کنندگان ندارند.

همزمان با استقبال ضعیف مردم مصر در روز اول انتخابات مشارکت اتباع مصری خارج از این کشور نیز چندان تعریفی نبود و طبق گفته حمدی سند لوزا، معاون وزیر خارجه مصر سفارتخانه‌های مصر در سراسر جهان با استقبال متوسطی مواجه شدند.

به نوشته این روزنامه، برخی ناظران این انتخابات را در حکم همه پرسی برای دولت سیسی دانسته و اعلام کردند، با این حضور کمرنگ احتمال دارد مشروعیت پارلمان آتی مصر زیر سوال برود.

طبق گفته برخی منابع، دولت پس از اعلام تعطیلی رسمی تمامی کارکنان خود و نیز تعیین جریمه نقدی برای تحریم کنندگان این انتخابات با کمک برخی چهره‌های رسانه‌ای حامی رئیس جمهور کمپینی برای هشدار نسبت به تحریم انتخابات و عواقب آن به راه انداخته و مردم را برای مقابله با انتقادهای احتمالی بین‌المللی از مصر تشویق کرده است.

الجزیره

شبکه الجزیره نیز با این تیتر که "چگونه باید به این انتخابات نگریسته شود؟" نوشت: انتخابات پارلمانی مصر فصل جدیدی از درگیری‌ها و اختلافات سیاسی مذهبی را باز کرد و احتمال بازگشت جنگ مذهبی به مصر وجود دارد.

الجزیره ادامه داد: در حالی که برخی حامیان سیسی مشارکت در انتخابات را یک واجب دینی می‌دانند مخالفانش او را "گناهکار" می‌خوانند.

این شبکه خبری با اشاره به آغاز فصل جدیدی از درگیری سیاسی - مذهبی نوشت، چهره‌های مذهبی حامی سیسی ساعاتی قبل از آغاز رای گیری با صدور فتواهایی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند در حالی که چهره‌های مذهبی حامی اخوان المسلمین مشارکت در این انتخابات را شرعا مجاز نداستند.

در مقابل مرکز صدور فتوای مصر در بیانیه‌ای فتواهایی که با مضمون تحریم انتخابات صادر می‌شوند را محکوم کرده و آنها را سیاسی خواند.

در همین راستا شوقی علام، یکی از مفتی‌های مصر این فتواها را باطل و غیرشرعی توصیف کرد که از احکام دینی برای اهداف سیاسی گروه‌های خاصی بهره می‌برند.

برخی روزنامه‌های انگلیسی زبان نیز به مشارکت ضعیف مردم مصر در روز اول انتخابات پرداخته و اعلام کردند: در سایه عدم مشارکت مخالفان سیاسی از جمله گروه اخوان المسلمین و مشارکت جدی صدها تن از اعضا و نمایندگان سابق حزب حسنی مبارک، رئیس جمهور برکنار شده مصر اکنون رقابت جدی میان احزاب وابسته به سیسی و برخی کاندیداهای مستقل و حامی وی منحصر شده است.

انتهای پیام

کد N995639

وبگردی