آفتاب
با تشریح طرح تفکیک وظایف حمایتی کمیته امداد اعلام شد

معافیت مددجویان کمیته امداد از پرداخت هزینه ثبت دادخواست و طرح شکایت

معافیت مددجویان کمیته امداد از پرداخت هزینه ثبت دادخواست و طرح شکایت

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) از راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وابسته به قوه قضاییه در هفته آینده خبر داد و گفت: در آستانه تفاهم‌نامه‌ای هستیم که براساس آن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از پرداخت هزینه جهت ثبت دادخواست و طرح شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی معاف شوند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قمشه در نشست خبری خود با بیان اینکه در گذشته آنچه در کمیته امداد انجام می‌شد خدمات معیشتی،‌ حمایتی،‌ درمانی و غیره بود، اظهار کرد: اکنون ورود به مشکلات حقوقی خانواده‌های تحت حمایت و توانمندسازی حقوقی آنها در سالهای اخیر از سوی کمیته امداد دنبال می‌شود.

وی افزود:‌ تلاش کردیم در پیشخوان حمایتی امداد پیوست امور حقوقی را مدنظر داشته باشیم و به ویژه سعی داریم مشکلات زنان سرپرست خانوار را حل کنیم در حال حاضر یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانوار داریم که مشکلات حقوقی دارند و ما در تلاش برای حل آنها هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) به حکم ریاست فتاح که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد اشاره و اظهار کرد:‌در انتهای این حکم تصریح شده است که اگر چه تکیه اصلی امداد به کمک‌های کمی و کیفی افراد تحت پوشش باید باشد اما ایفای نقش توسط دولت، مجلس و دستگاه قضایی و پشتیبانی همه جانبه از این نهاد امری اجتناب ناپذیر است.

قمشه ادامه داد: در اساسنامه جدید کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز صیانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره و مددکاری و حمایت‌های لازم حقوقی و قضایی مورد تاکید قرار گرفته است. اساس کار ما و هدف اصلی توسعه معاضدت حقوقی، مشاوره و مددکاری خانواده‌های تحت حمایت است.

وی به مشاوره رایگان حقوقی برای خانواده‌ها در دفاتر کمیته امداد سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: سعی می‌کنیم به جای مستمری دهی صرف به سمت توانمندسازی خانواده‌ها برویم. پیش بینی راهکارهای قانونی برای تسهیل احقاق حقوق اقشار آسیب پذیر در کلیه حوزه‌ها نیز مدنظر ماست.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه تا کنون 75 تفاهم نامه قضایی با حوزه‌های مختلف قضایی به امضا رسیده است گفت: تفاهم نامه‌هایی با کانون وکلا، مرکز 187 دادگستری،‌ کانون سردفتران و مراکز دادگستری در استان‌ها از این جمله هستند. در حال حاضر 187 شورای حل اختلاف ویژه خانواده کمیته امداد در کشور با همکاری قوه قضاییه ایجاد شده است و در تهران و لرستان دو مجتمع ویژه حل اختلاف خانواده‌های تحت پوشش ایجاد شده است.

قمشه ادامه داد:‌ در همین راستا و در زمینه مشارکت‌های مردمی در امور خیر مجمع وکلای نیکوکار را تشکیل دادیم و در حال حاضر 2500 وکیل فعال با کمیته امداد همکاری می‌کنند. اجرای طرح «وکیل خانواده» نیز از جمله دیگر اقدامات انجام شده است. وکیل خانواده همانند طرح پزشک خانواده در وزارت بهداشت است که بر اساس آن چندین پرونده به یک وکیل ارجاع می‌شود.

وی به شناسایی مشکلات حقوقی 20 درصد از خانواده‌های تحت پوشش اشاره و عنوان کرد: امر شناسایی مشکلات حقوقی را از سال گذشته آغاز کردیم و تلاش کردیم طرح غربالگری حقوقی خانواده‌ها را انجام دهیم.

ادامه دارد

کد N995240

وبگردی