آفتاب

هشدار واشنگتن و سئول درباره هرگونه آزمایش هسته ای کره شمالی

هشدار واشنگتن و سئول درباره هرگونه آزمایش هسته ای کره شمالی

رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی برای نخستین بار بیانیه مشترکی را صادر کردند که به طور ویژه بر محور مهار اقدامات هسته ای و موشکی کره شمالی متمرکز بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ نیوز، «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی و «باراک اوباما» همتای آمریکایی وی با صدور بیانیه ای مشترک درباره اقدامات هسته ای دولت پیونگ یانگ هشدار دادند.

اوباما و پارک متعهد شدند رسیدگی به مسئله هسته ای کره شمالی را در اولویت کاری خود قرار دهند. رؤسای جمهور دو کشور هشدار دادند که کره شمالی در صورت آزمایش موشک بالستیک و یا آزمایش هسته ای با پیامدهایی مواجه خواهد شد.

پیونگ یانگ به تازگی از قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین سخن گفته است حال آنکه واشنگتن و سئول ادعا می کنند که پرتاب ماهواره پوششی برای آزمایش فناوری موشک بالستیک است که طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای کره شمالی ممنوع است.

ناگفته نماند که کره شمالی اعلام کرده که ممکن است در واکنش به سیاست خصمانه آمریکا و متحدانش یک آزمایش هسته ای انجام دهد.

گئون های و اوباما پس از دیداری که در واشنگتن صورت گرفت در کنفرانس خبری مشترک تاکید کردند که اگر کره شمالی از فناوری موشکی بالستیک استفاده کند یا آزمایش هسته ای انجام دهد، با پیامدهایی از جمله اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو خواهد شد.

این نخستین بار است که کره جنوبی و آمریکا بیانیه ای مشترک درباره کره شمالی صادر می کنند - اقدامی که نشان از اولویت بخشیدن به حل مسئله هسته ای پیونگ یانگ از سوی هر دو کشور دارد.

کره شمالی پیشتر در سال ۲۰۰۵ موافقت کرد برنامه تسلیحات هسته ای خود را در ازای دریافت امتیازهای دیپلماتیک و کمک های اقتصادی کنار بگذارد اما بعدها با انجام سه آزمایش هسته ای از عمل به تعهدات خود اجتناب کرده و مشمول تحریم های شورای امنیت شد.

رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی همچنین متعهد شدند با چین و دیگر طرف ها (روسیه و ژاپن) برای بازگشت هرچه سریعتر کره شمالی به میز مذاکرات شش جانبه همکاری کنند.

دولت پکن از نفوذ زیادی بر پیونگ یانگ برخوردار است زیرا کره شمالی به شدت وابسته به کمک اقتصادی و حمایت دیپلماتیک چین است.

کد N992276

وبگردی