آفتاب

اختراع دستگاه تنفس مصنوعی پدالی!

اختراع دستگاه تنفس مصنوعی پدالی!

‌یک مخترع سوری وسیله ای برای تنفس مصنوعی ساخته که با تولید هوای فشرده با استفاده از پدال زدن کار می کند.

نعمت جمعه که با این طرح در جشنواره حرکت شرکت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان گفت: من یک ماشین مکانیکی برای تولید هوای فشرده اختراع کرد‌ه‌ام. این ماشین که به شکل یک دوچرخه است با استفاده از قدرت عضله پا تحریک شده و تولید هوای فشرده می‌کند.

وی ادامه داد: من با دیدن یک عکس در نمایشگاهی با عنوان تحریم غزه که در آن پنج نفر به یک کودک تنفس مصنوعی می‌دهند، ایده این دستگاه‌ها را طرح‌ریزی کردم.

جمعه تصریح کرد: با دیدن آن عکس فکر کردم که تنفس مصنوعی به روش معمول، انسان را خسته می‌کند و با خسته شدن فرد امکان مرگ بیمار نیز به وجود می‌آید. به همین دلیل تصمیم به ساخت این ماشین مکانیکی گرفتم.

این مخترع سوری خاطرنشان کرد: در ابتدای ساخت این وسیله، هوایی که توسط آن تولید می‌شد، برای انسان مضر بود اما با اضافه کردن قطعه دیگری توانستم این مشکل را حل کرده و مزیت تصفیه هوا نیز به آن اضافه شد.

وی اضافه کرد: این دوچرخه می‌تواند برای تحریک ماشین‌هایی که با هوای مصنوعی کار می‌کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

جمعه اظهار کرد: با اختراع این وسیله جایزه‌ای از وزارت علوم سوریه دریافت کرده‌ام و در خصوص تولید انبوه آن نیز پیشنهادهایی وجود دارد.

وی در خصوص حضورش در ایران و شرکت در جشنواره حرکت گفت: این اولین باری است که به ایران و شهر مشهد سفر کرده‌ام و برای من خیلی جالب توجه بود که گروه‌های حاضر در جشنواره به زیبایی با یکدیگر کار می‌کنند.

این مخترع سوری خاطرنشان کرد: برخورد مسوولانی که از غرفه ما بازدید کرده‌اند بسیار خوب بود. آن‌ها بسیار متواضع و فروتن بودند و ما هر سوالی که داشتیم، می‌توانستیم از آن‌ها بپرسیم.

رامی عبدالکریم، یکی دیگر از دانشجویان سوری حاضر در این جشنواره هم اظهار کرد: با توجه به اینکه آب در کشورهای عربی دارای نمک زیادی است، من ماشینی را برای تصفیه آب به کمک نور خورشید تولید کرده‌ام.

وی با بیان اینکه این اختراع توانسته جایزه ای بین‌المللی نیز کسب کند، ادامه داد: ماشین تصفیه آب اولین اختراع من است اما در حال حاضر روی ایده‌های دیگری نیز برای اختراع کار می‌کنم.

انتهای پیام

کد N988198

وبگردی