آفتاب

ابلاغ منشور اخلاقی هیئات مذهبی به ادارات کل تبلیغات اسلامی

ابلاغ منشور اخلاقی هیئات مذهبی به ادارات کل تبلیغات اسلامی

از سوی اداره کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان، منشور اخلاقی هیئات مذهبی به ادارات کل تبلیغات اسلامی ابلاغ شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این منشور اخلاقی که از این پس هیئات مذهبی ملزم به رعایت آن می‌شوند، آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله(ص):

«اِنّی بُعِثْتُ لاتَّمِمَ مَکاَرِمِ الاخْلاقِ»

(همانا من برای تکمیل خوبی های اخلاق برانگیخته شده‌ام.)

انبیاء الهی که برترین خَلق در دارا بودنِ بهترین خُلق هستند، با عبارت «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» از طرف خدای سبحان، ستوده شده‌اند. یکی از اهداف بعثت انبیاء الهی، رشد اخلاق و معنویت در نوع بشر است. جانشینان انبیاء، امامان معصوم‌اند که در راستای اهداف انبیاء حرکت کرده و برای ترمیم و تکمیل خوبی‌های اخلاق تلاش فراوانی نمودند. از این روست که باید رهپویان راه اهل بیت(ع) دغدغه‌ها و اهداف پیشوایان دین خود را به دیده منت نهاده و با تخلق به اخلاق الهی و اخلاق معصومین، هر چه بیشتر در نهادینه کردن خوبی‌ها در پهنه‌ی گیتی تلاش کنند.

بیشتر از دیگر پیروان، متخلق به اخلاق حسنه بودن، از عزاداران امام حسین(ع) انتظار می‌رود. حال که خداوند توفیق حضور در مراسم برپایی عزا و ماتم سید و سالار شهیدان را به عزاداران آن حضرت داده است می‌بایست خُلق نیکوی حسینی را در این مراسم و محافل به نمایش در آورند. این مهم با تعهد به اجرای عملی مفاد منشور اخلاقی هیئات مذهبی تحقق خواهد یافت.

اکنون که به‌عنوان یکی از ارکان اجرایی هیئت و یا یک عزادار در دستگاه امام حسین(ع) توفیق خدمت و ترویج فرهنگ حسینی را یافته‌ام، در برابر «قرآن کریم» به خداوند متعال عهدی صادقانه می‌بندم که از تمام توانایی‌ام پیرامون نشر و گسترش «فرهنگ حسینی» استفاده نمایم و در عزاداری سید و سالار شهیدان مطابق منشور اخلاقی هیئات مذهبی که برگرفته شده از تعالیم نورانی آیات و روایات و فتاوای مراجع تقلید و رهنمون‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است عمل کنم، و هم چنین دیگران را تشویق به پایبندی به این منشور اخلاقی نمایم.

الف - اصول حاکم بر منشور

اصل خدا محوری: توحید اساسی‌ترین اعتقاد خدا باوران ادیان ابراهیمی است. به گونه‌ای که تمام اندیشه‌ها و عملکردهای آنها بر مبنای وحدانیت خداوند استوار است. باور حقیقی به این اصل می‌تواند راهگشای اصول دیگری برای پیشبرد اهداف این منشور باشد.

اصل قرآن مداری: کلام الهی که تنها معجزه جاوید نبی مکرم اسلام(ص) است، موهبتی الهی جهت هدایت مستمر انسانهاست. همه انسانها، علی‌الخصوص مسلمانان و به‌ویژه شیعیان و رهروان راه ائمه اطهار(ع) با عملی نمودن فرامین قرآن شریف می‌توانند به راحتی در مسیر اهل بیت(ع) که صراط مستقیم است گام نهند و به توفیقات عظیمی دست یابند.

اصل عمل به سنت و سیره معصومین(ع): اگرچه قرآن حاوی تمامی آموزه‌ها، جهت سعادت انسان می‌باشد. اما از آنجایی که آیات الهی مبین و مفسر می‌خواهد، سیره و سنت معصومین بهترین و کامل‌ترین تفسیر و تبیین آیات سعادت بخش قرآن کریم هستند. از این رو، همانگونه که سنت معصومین حجت شرعی برای اعمال مسلمین هستند در منشور اخلاقی نیز یکی از اصولی است که باید هر چه بیشتر به آن توجه نمود.

اصل تقویت باورهای حماسی و اخلاقی: عاشورای حسینی، اندیشه سرخ «شهادت» را برای شیعیان رقم زد که سبب حرکت مستمر حسین گونه شیعیان، در طول تاریخ تشیع شد. شیعه با الگو گرفتن از قیام و نهضت سید و سالار شهیدان توانسته تا به امروز فرهنگ خود را حفظ نماید. فرهنگ حماسی و اخلاقی عاشورای امام حسین(ع) اصلی است که باید همواره مد نظر شیعیان، به‌ویژه هیئات مذهبی باشد.

اصل حاکمیت قانون در مناسبات اجتماعی: در جامعه اسلامی قانون در تمامی مناسبت‌های اجتماعی یک اصل است. مطابق با قانون، اوامر و مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، برای آحاد جامعه لازم الاتباع است. حکم حکومتی ولی فقیه، بر مراجع بزرگوار تقلید، ضرورت اطاعت را، (همچو مقلدین شان) به ارمغان می‌آورد. در شئون مختلف عزاداری، قانون، اصلی است که رعایت آن سبب تسهیل در امور مختلف عزاداری می‌گردد.

اصل تبعیت از اصول حاکم بر منشور اخلاقی: این اصل بنابر پایبندی انسان به اخلاقیات و وجدانیات، و اصل تعهدپذیری و مسئولیت‌مداری انسان، او را متعهد می‌نماید تا به اصول و مفاد منشور اخلاقی وفادار بماند. در حقیقت این اصل تعهد انسانی انسان، نسبت به پایبندی و متعهد بودن به مفاد و اصول منشور اخلاقی است.

ب- مفاد منشور اخلاقی

1- رفتار فردی عزاداران

۱-۱ طهارت، اخلاص و پاک بودن نیت و رفتار و هدفم را با معیارهای مطرح شده توسط امام حسین(ع) تنظیم می‌گردانم تا بتوانم از یاران واقعی امام زمان مان(عج) باشم.

۲-۱ گفتار، منش و کردارم را بر مبنای آموزه‌های دین مبین اسلام قرار داده و موازین و معیارهای شرعی، اخلاقی و قانونی را برای پیشبرد هیئت حسینی رعایت می‌نمایم.

۳-۱ کسب‌ معرفت از سبک زندگی امام‌حسین(ع)و اشاعه فرهنگ حسینی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دهم.

۴-۱ از هر گونه ریاکاری که سبب بطلان اعمال و ضایع شدن عزاداری سید الشهداء(ع) است خودداری می‌نمایم.

۵-۱ از تمامی اقداماتی که مراجع بزرگوار تقلید، آن را حرام دانسته و یا جایز نشمرده‌اند اجتناب می‌نمایم.

۶-۱ دیدگاه و مطالبات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) را جهت ارتقاء معنوی مجالس عزاداری امام حسین(ع) نصب العین خود قرار می‌دهم تا از هر گونه اختلاف و شقاق در نحوه برگزاری عزاداری امام حسین(ع) جلوگیری گردد.

۷-۱ مراسم عزاداری امام حسین(ع)، انتقال دهنده فرهنگ شیعه به نسل بعدی است. از این رو، آداب برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) را بدون کمترین انحراف و تحریفی به نسل بعدی منتقل خواهم کرد.

۸-۱ روحیه قدردانی از عزاداران حسینی و مسئولین هیئات مذهبی را در خود تقویت کرده و تلاش نموده تا این روحیه را در دیگران تقویت نمایم.

۹-۱ تا حد امکان تلاش می‌نمایم تا مشکلات مراسم عزاداری حسینی را بواسطه تخصص و دانشی که در من وجود دارد برطرف نمایم.

۱۰-۱ به‌عنوان یک عزادار امام حسین(ع) طرح و ایده جدیدی که جهت باشکوه‌تر شدن مراسم عزاداری امام حسین(ع) دارم را به مسئولین هیئت پیشنهاد داده و خود در عملیاتی کردن آن طرح و ایده، آنان را یاری می‌نمایم.

۱۱-۱ به قوانینی که مسئولین هیئت جهت با شکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری وضع می‌نمایند احترام گذاشته و خود را ملزم به رعایت آن نمایم.

۱۲-۱ چنانچه مسئولین هیئت وظیفه‌ای را به عهده اینجانب قرار دهند، آن وظیفه را به قصد قربت و به درستی هر چه تمام‌تر انجام دهم.

۱۳-۱ در حفظ اموال هیئت که ممکن است جزو موقوفات امام حسین(ع) باشد، کوشا باشم.

۱۴-۱ هیچ گونه تنشی از ناحیه من، نسبت به عزاداران امام حسین(ع)، مسئولین هیئت و مجریان نظم (انتظامات‌ دستجات عزاداری) و قانون (نیروی انتظامی) رخ نخواهد داد.

۱۵-۱ همواره و در همه حال رضایت خداوند را مد نظر خواهم داشت و بر آنچه که خداوند امر و یا از آن نهی نموده توجه کامل می‌نمایم. باشد که اقامه عزا بر امام حسین(ع) مورد قبول خداوند و پذیرش اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) قرار گیرد.

۲- رفتار اجتماعی مسئولین هیئات

۱-۲ ما رؤسای هیئات مذهبی خادمان عزاداران امام حسین(ع) هستیم، لذا هیچ منتی و برتری نسبت به عزاداران حسینی نداریم و متواضعانه، ورود و پذیرایی از عزارادان حسینی را در هیئت خودمان، قدر شناخته و آنان را تکریم می‌کنیم. تواضع و اخلاص را سرلوحه کار برای خود و مادحان حسینی قرار می‌دهیم.

۲-۲ ما رؤسای هیئات و عزاداران از رقابت ناسالم نسبت به هیئات دیگر که مجموعه عزاداری و عزاداران را به ورطه معصیت می‌اندازد پرهیز می‌نماییم.

۳-۲ به دو ویژگی «انسان‌سازی» و «جامعه‌سازی» مراسم عزاداری امام حسین(ع) توجه کافی داریم و همه عزاداران حسینی را به سمت و سو، جهت دهی نماییم.

۴-۲ ما مسئولین رسمی هیئات مذهبی تلاش می‌نماییم تا برای برنامه‌ها و فعالیت‌های مراسم عزاداری امام حسین(ع) تقسیم کار کرده و با واگذاری بخشی از وظایف به عزاداران، آنها را نیز در این اجر، سهیم گردانیم.

۲۵ اگر از ناحیه هر یک از عزاداران امام حسین(ع) طرح و ایده ارزشمند جدیدی برای رونق عزاداری حضرت ارائه گردید آن را به دقت مورد ارزیابی قرار داده و در صورت امکان آن را به کمک عزاداران عملیاتی نماییم.

۶-۲ تلاش وافر ما مسئولین هیئت این خواهد بود که از وعاظ و روحانیون با دانش دینی بالا و همچنین مداحان و ذاکران، مخلص و متعهد به نظام جمهوری اسلامی بهره گیری کنیم تا عزاداران حسینی بیش از گذشته سطح دانش و معلومات دینی و نیز معنویت و ارادت‌شان به اهل بیت(ع) افزوده گردد.

۷-۲ ما مسئولین هیئت تلاش می نماییم تا بیش از پیش با کارشناسان تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در ارتباط بوده و منویات آن سازمان متبوع را در مراسم عزاداری امام حسین(ع) با کمک عزادران حسینی به درستی اجرایی نماییم.

۸-۲ ما مسئولین هیئات موظفیم تا با هماهنگی با نیروی انتظامی، جهت برقراری نظم و امنیت نقش مؤثری را ایفاء کنیم.

۹-۲ ما مسئولین هیئات مذهبی تلاش می نماییم تا سرحد امکان موارد ذیل را در هیئت خود اجرایی نماییم:

- تلاوت قرآن کریم در ابتدای مراسم و در صورت امکان دعوت از قاریان خوش صوت

- طولانی نشدن مجالس و خسته نکردن حضّار

- برخورد مناسب با کودکان و عدم تبعیض در پذیرایی از عزاداران

- رعایت نکات بهداشتی در پذیرایی‌ها و مکان عزاداری»

انتهای پیام

کد N988158

وبگردی