آفتاب

منابع پارلمانی عراق از آغاز فعالیت ائتلاف 4 جانبه ضد داعش خبر داده‌اند

منابع پارلمانی عراق از آغاز فعالیت ائتلاف 4 جانبه ضد داعش خبر داده‌اند

مسوولان پارلمانی در عراق تاکید کردند که فعالیت‌های اتاق اطلاعاتی که ائتلاف چهار جانبه روسیه، ایران، عراق و سوریه آن را تشکیل داده‌اند، در بغداد آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی المسله، یک هفته پس از اینکه از تشکیل اتاق اطلاعاتی ائتلاف چهار جانبه پرده برداشته شد، مسوولان پارلمانی در عراق تاکید کردند که روند همکاری اطلاعاتی میان طرف‌های ائتلاف چهار جانبه به سرعت آغاز شد و این احتمال می‌رود که این همکاری شکل دیگری در آینده پیدا کند.

در همین حال نمایندگان پارلمان عراق عنوان داشتند که دولت بغداد دست به تلاش‌هایی می‌زند تا از جنگنده‌های روسی برای حملات علیه داعش در خاک عراق کمک بگیرد. اما این نمایندگان تاکید کردند که توافق‌نظری بر سر این مساله وجود دارد که با حضور نیروهای زمینی خارجی، چه نیروهای روسی یا آمریکایی مخالفت می‌کند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیراً اعلام کرد: اتاق عملیات ائتلاف چهارجانبه هنوز فعالیت واقعی خود را آغاز نکرده است.

مسکو چندین بار بر آمادگی خود برای کمک به عراق جهت مقابله با داعش تاکید کرده است اما این شرط را نیز برای این اقدام مطرح کرده که بغداد درخواست رسمی در این خصوص ارایه دهد.

یک منبع آگاه دولتی نیز روز چهارشنبه گذشته عنوان داشت که یک هیات عراقی به ریاست مشاور امنیت ملی و رئیس هیات بسیج مردمی در مسکو حضور دارند تا زمینه‌های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دهند و این هیات امکان حملات هوایی روسیه علیه مواضع داعش در عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در همین حال هشام السهیل، نماینده‌ پارلمان عراق عنوان داشت: کارشناسان روسیه‌ای، ایرانی و سوری وارد بغداد شده‌اند و فعالیت خود را در داخل اتاق تبادل اطلاعات پیرامون تحرکات داعش آغاز کرده‌اند.

وی همچنین گفت: عراق در حال آماده کردن شرایط برای برخورداری از حملات جنگنده‌های روسی علیه مواضع داعش است و عراق انعقاد توافق با روسیه جهت سازماندهی فعالیت‌های نظامی را بررسی می‌کند.

السهیل تاکید کرد: عراق توافق استراتژیک با آمریکا دارد که آمریکایی‌ها را ملزم می‌کند تا در صورت حمله خارجی به عراق از این کشور دفاع کنند اما واشنگتن انعطاف کاملی را در این خصوص نشان نداده که این مساله دولت عراق را وا داشت تا به دنبال جایگزینی در ائتلاف نظامی بگردد و به سمت روسیه برود.

انتهای پیام

کد N987373

وبگردی