آفتاب

ابراز امیدواری پوروشنکو نسبت به تحکیم توافق آتش‌بس در اوکراین

ابراز امیدواری پوروشنکو نسبت به تحکیم توافق آتش‌بس در اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان سفرش به قزاقستان این بار با لحسنی مسالمت آمیز و آشتی جویانه اظهاراتی را درباره روسیه و شورشیان تحت حمایت مسکو در شرق این کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با نور سلطان نظربایف، همتای قزاقش با اشاره به آتش بس مناطق شرقی کشورش گفت: افراد کمی به اقدامات ما باور دارند اما ما هر آنچه که در توانمان بود انجام دادیم و در نتیجه تلاش‌هایمان سلاح‌ها بیش از دو هفته است که آرام گرفته‌اند و همین موضوع نسبت به اجرای بخش‌های دیگری از توافق مینسک ایجاد خوش بینی می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که دیپلمات‌های حاضر در گفت‌وگوها و مذاکرات کی‌یف مسکو می‌گویند، روسیه در مقایسه با اوکراین لحن سازنده‌تری در مذاکرات دارد.

پوروشنکو در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: خروج تجهیزات سبک، تانک‌ها وخمپاره افکنها از مناطق دیگر آغاز شده است؛ اقدامی که به اعتقاد من آتش بس شکننده‌ای را که به آن دست یافتیم، تقویت می‌کند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین نسبت به عدم اعمال تحریم‌ها از سوی روسیه پس از اجرای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا که از ماه ژانویه سال آتی آغاز می‌شود، ابراز امیدواری کرد.

این در حالی است که مسکو در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در جریان الحاق کریمه واردات مواد غذایی از این اتحادیه را ممنوع کرده است.

اما پوروشنکو خاطرنشان کرد: سه طرف در حال مذاکره درباره این موضوع هستند. من امیدوارم در نتیجه دولت روسیه برنامه‌های محدودیتی خود را لغو کند.

نظربایف نیز در واکنش به اظهارات پوروشنکو گفت، قزاقستان زغال سنگ مورد نیاز کی‌یف برای تولیدات نفتی را تامین می‌کند.

انتهای پیام

کد N985203

وبگردی