آفتاب
نشست علمی ایران پس از برجام

بهشتی‌پور: رفت‌وآمدهای دیپلماتیک اعتبار بین‌المللی ایران را افزایش می‌دهد

بهشتی‌پور: رفت‌وآمدهای دیپلماتیک اعتبار بین‌المللی ایران را افزایش می‌دهد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران امری مثبت و موثر در بالا بردن اعتماد بین‌المللی نسبت به ایران است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در سخنانی در نشست علمی "ایران پس از برجام" با اشاره به اظهارات یکی از میهمانان این نشست مبنی بر این که رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران هیچ سود و فایده‌ای برای ما در بر نداشته است گفت:‌ چطور است که در دولت قبل رییس‌جمهور وقت اگر با یک مقام عالی غربی دیدار می‌کرد برای ما افتخار ملی بود اما حالا این مسأله بی‌فایده است. ما نمی‌دانیم بالاخره به صف شدن این همه کشور اروپایی برای ملاقات با مقامات کشورمان خوب است یا نه.

او با بیان این که سیستم بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: قطعا رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک امری موثر و مثبت است و به کشور میزبان اعتبار می‌بخشد. گاهی اوقات ممکن است در همین سیستم شما از کشوری تعریف کنید ولی به آن کشور تعریف شما بر بخورد و ناراحت شود و یا بلاعکس به کشوری توهین کنید اما از توهین شما اتفاقا خوشحال شده و استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که از وی پرسید در سال‌های اولیه انقلاب انرژی هسته‌ای و ادامه ساخت نیروگاه بوشهر خیانت به خلق بوده است و چگونه حالا به موضوع مهم و حیاتی کشور تبدیل شده است گفت: این که بعد از 36 سال می‌خواهید درباره تیتر روزنامه جمهوری اسلامی نظر دهم چندان کار عاقلانه‌ای نیست. به هر حال این نگاه آن زمان در کشور بوده است که قراردادهای بین‌المللی و به ویژه در زمینه هسته‌ای را ناشی از تلاش استعمار برای استیلاء در کشورمان می‌دانستند و آن موقع کسی نبود که از سردبیر این روزنامه بپرسد که چرا آمریکا که منابع نفت و گاز غنی دارد صد راکتور هسته‌ای ساخته است یا فرانسوی‌ها بخش عمده‌ای از برق مصرفی‌شان از محل برق هسته‌ای است.

وی ادامه داد: امروز فهمیده‌ایم که دانش هسته‌ای ما را در ابعاد مختلف پیشرفت می‌دهد. متاسفانه برخی از اساتید همین دانشگاه ها معتقدند که هسته‌ای جز ضرر و زیان برای ما چیزی نداشته است اما معتقدم این اساتید باید با کارشناسان هسته‌ای صحبت کنند و از آن‌ها بپرسند که ساخت یک سانتریفیوژ در چه عرصه هایی توسعه ایجاد می‌کند.

وقتی ایران به دانش هسته‌ای دست پیدا کرد سرباز خود را در شطرنج سیاسی به وزیر تبدیل کرد.

بهشتی‌پور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده پیشین ایران در دولت قبل در کمیسیون برجام اعلام کرده است که هیچ یک از قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ایران در چارچوب فصل هفت منشور ملل متحد نبوده است گفت:‌ بله بنده هم شنیدم که آقای حمیدرضا عسگری در کمیسیون برجام گفتند که اگر کشوری بخواهد در چارچوب قطع‌نامه‌های شورای امنیت در فصل هفت قرار گیرد باید در مقدمه قطع‌نامه بیاید آن کشور تهدید صلح و یا برهم زننده صلح و امنیت بین‌المللی است و از آن‌جایی که درباره ایران در این قطع‌نامه‌ها چنین چیزی گفته نشده است پس در چارچوب فصل هفت هم قرار ندارد. خب این استدلال از معجزه‌های عجیب است یعنی شش قطع‌نامه علیه ایران که صراحتا در آن اشاره شده در چارچوب فصل هفت و بند 40 و 41 است به این معنا نیست که ایران در چارچوب فصل هفت قرار دارد؟ اگر ایران در چارچوب فصل هفت نیست پس به چه مجوزی تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به قطع‌نامه 2231 گفت: در این قطع‌نامه که یکی از طولانی‌ترین قطع‌نامه‌های شورای امنیت است در هیچ کجای آن به فصل هفت اشاره نشده و صرفا در 9 جا به بند 41 اشاره شده است که این 9 مورد به این منظور است که تحریم‌های قبلی را لغو کنند و یک مورد هم مربوط به ایجاد محدودیت است.

انتهای پیام

کد N981515

وبگردی