آفتاب
معاون سیما: «هفت» سینما را به جلو هُل دهد

نصیحت‌های جیرانی و خواب‌آلودگی افخمی از «هفت» گبرلو

نصیحت‌های جیرانی و خواب‌آلودگی افخمی از «هفت» گبرلو

سری جدید از برنامه «هفت»، شامگاه گذشته هرچند به ظاهر غیررسمی اما رسما با حضور بهروز افخمی آغاز شد.

سری جدید از برنامه «هفت»، شامگاه گذشته هرچند به ظاهر غیررسمی اما رسما با حضور بهروز افخمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، برنامه «هفت» شامگاه گذشته با اجرای متفاوت بهروز افخمی آغاز شد؛ اجرایی که هیچ دکور و صحنه‌ای در آن وجود نداشت و بهروز افخمی برای ساخت برنامه‌ای سینمایی به گفت‌وگو با مدیران تلویزیون و اهالی سینما پرداخت.

در قسمت اول «هفت» بهروز افخمی با علی‌اصغر پورمحمدی (معاون سیما)، سیدغلامرضا میرحسینی (مدیرشبکه سه سیما)، فریدون جیرانی (سینماگر و اولین سازنده «هفت»)، مسعود فراستی (منتقد سینما) و همچنین حمید گودرزی (از بازیگران تلویزیون و سینما)در محیط کاری خودشان گفت‌وگو کرد.

در بخشی از این گفت‌وگوی بهروز افخمی که با معاون سیما شکل گرفت، مباحث مربوط به وضعیت سینمای ایران عنوان شد.

بهروز افخمی خطاب به معاون سیما گفت: بالاخره اگر می‌خواهید «هفت» جذابیت و مخاطب میلیونی داشته باشد باید بیش از برنامه‌های دیگر برای آن خرج کنید. باید مجری‌هایی بیش از یک نفر برای برنامه بیاوریم. کسانی را بیاوریم که مردم دوست دارند آن‌ها را ببینند و جذاب‌تر از من باشند.

معاون سیما در ادامه نیز مشکل اصلی تلویزیون را نبود قصه و فیلمنامه خوب دانست و گفت: در حال حاضر داستان خوب در تلویزیون نداریم و در سینما نیز مشکل دیگری وجود دارد. نمی‌دانم فیلمسازان ما چه اتفاقی برایشان افتاده است که کمی از جامعه و از توده‌های مردم دور هستند. به عنوان مثال آقای فرهادی که فیلم‌های خوبی ساخته و در شبکه پنج هم با ما همکاری داشتند «داستان یک شهر» را ساختند. ایشان در توده‌های مردم بودند؛ یعنی می‌دانند که جنوب شهر، میدان شوش و یا نازی‌آباد کجا هست. اما فیلمسازان امروزی ما در توده‌های مردم نیستند و درک و لمس‌شان از جامعه، درک و لمس واقعی نیست، حتی در همین تهران.

پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: در تهران فیلمسازان ما یا در محله‌های مرفه‌نشین زندگی می‌کنند و یا در توده‌های خاصی هستند، بنابراین نمی‌توانند با توده‌های مردم ارتباط برقرار کنند. فاصله‌ای بین آن‌ها و دغدغه‌های مردم و محیط اجتماعی وجود دارد که این فیلمسازان نه می‌توانند آن‌ها را بفهمند و نه فیلم‌شان را بسازند. به همین خاطر فیلمی که ساخته می‌شود فیلم مردمی نیست و قصه‌ای است که ربطی به مردم ندارد. اگر هم ارتباطی دارد به یک بخش و بخشی از مردم توجه دارد.

معاون سیما مطالب بالا را به عنوان مشکلات سینمای کشورمان عنوان کرد.

وی سپس به این نکته اشاره کرد که آن چیزی که عنوان می‌کنند دست ما بسته است را قبول ندارم. ما خودمان هم ناتوان هستیم، خودم را می‌گویم، وقتی عُرضه ندارم مدیریت کنم می‌گویم دستم بسته است. بله مشکلات مالی و مسائل دیگر هست اما اینکه مدام بگوییم دست ما بسته است را قبول ندارم. شما ده‌ها ناهنجاری در برنامه‌ات آورده‌ای آن وقت می‌گویی دست ما بسته است. چیزی که ما از شما و برنامه «هفت» می‌خواهیم این است که واقعا به سینمای ایران کمک کند.

پورمحمدی در ادامه گفت‌وگوی خود با بهروز افخمی که در دفتر معاونت سیما شکل گرفته بود یادآور شد: «هفت»ی بسازید که موجب رونق سینما شود و به صنعت سینما کمک کند. موجب پیشرفت سینما شود، فیلم خوب ساخته شود. «هفت» شما اگر به سینما کمک کند و موجب تعالی سینما شود، «هفت» خوب خواهد شد.

افخمی نیز در ادامه از تولیدی شدن برنامه «هفت» خبر داد و عنوان کرد: سعی می‌کنیم همه‌ی برنامه «هفت» را تولیدی بسازیم؛ برای اینکه با تولیدی کردن هم می‌شود حرف‌های اضافه را که حوصله تماشاگر را سر می‌برد تدوین کرد و درآورد و هم گفت‌وگوها را فشرده و زبده از آب درآورد و هم اینکه فکر می‌کنم چهره‌هایی هستند که ممکن است برای تلویزیون زنده حضورشان ریسک باشد و تلویزیون به راحتی زیر بار نرود اما ما با آن‌ها صحبت می‌کنیم و گفت‌وگو را ضبط می‌کنیم و بعد به نتیجه می‌رسیم که پخش شود یا نه.

معاون سیما نیز در ادامه این برنامه یادآور شد: اگر یک برنامه تولیدی خوب ساخته شود بهتر از یک برنامه زنده است که بگوییم هر چه پیش آید، خوش آید. توقعی که ما از شما داریم و درخواستی که از شما دارم این است که در ابتدای برنامه نوشته شود «هفت» کاری از بهروز افخمی؛ یعنی مسوولیتش بر دوش شما باشد. مسئله بعدی اینکه «هفت» معیار و شاخص برای سینمای خوب باشد و سینما را به جلو هُل دهد و به سینما انرژی بدهد.

معاون سیما سپس خطاب به افخمی گفت: اگر طرح خوب و قصه جذاب هم به ما بدهید کاری که هم زمان نبرد و هم ارزشمند باشد آن را می‌پذیریم. اگر ما بتوانیم در سطح بین‌الملل این سریال را بسازیم خیلی خوب خواهد بود. پس اگر در ذهنتان قصه خوبی دارید به ما پیشنهاد بدهید که در ادامه بهروز افخمی عنوان کرد: بله پیشنهاد دارم و گفت من دوست دارم زندگی انریکو فرنی، مخترع بمب اتمی را به زبان انگلیسی بسازم.

وی سپس گفت: به طور کلی تلویزیون در حال حاضر در وضعیتی است که بعضی از برنامه‌ها باید به زبان انگلیسی ساخته شوند و موضوعش اساسا ایرانی نباشد. سریال زندگی انریکو فرنی و ماجراهای ساختن بمب اتمی و کوبیدن آن بر سر زن و بچه‌های ژاپنی چیزی است که 20 سال است آرزو دارم بسازم. از وقتی «روز شیطان» را ساختم علاقه زیادی به بمب اتمی پیدا کردم.

وی در بخشی از این برنامه که با خود برای ساخت برنامه «هفت» کلنجار می‌رفت این مطالب را به طنز عنوان کرد: آنقدر به فوت و فن ساختن بمب آشنا شده‌ام که اگر آقای ظریف با آمریکایی‌ها کنار نیامده بود ممکن بود من در زیرزمین خانه‌ام بمب اتمی را کشف کنم، بسازم و آن را آزمایش کنم.

افخمی در ادامه با خود این جملات را می‌گفت: عجب سریالی شود، عنوان این سریال را باز کردن درِ جهنم می‌گذارم، سریالی پرماجرا و ترسناک. این سریال نشان می‌دهد که این بمب لعنتی را اولین بار چه کسی ساخت و به کار برد.

بخش‌های دیگر برنامه «هفت» به گفت‌وگوی بهروز افخمی با فریدون جیرانی در دفتر جیرانی اختصاص داشت.

افخمی در گفت‌وگو با فریدون جیرانی نقطه نظرات او را درباره ساخت برنامه «هفت» و وضعیت سینما و تلویزیون جویا شد.

او گفت: قرار است تا عاشورا و تاسوعا گرفتار «هفت» باشم برای اینکه می‌خواهیم برنامه‌ای مثل فیلم بسازم که تحلیلی و شامل سکانس باشد و این ویژگی شبانه‌روزی وقتم را می‌گیرد؛ یعنی سه تا فیلم سینمایی که قرار است هر کدام 150 دقیقه باشد و همه در آن حضور دارند.

افخمی سپس خطاب به جیرانی گفت: ما آمده‌ایم تا شما ما را نصحیت کنید و بگویید چه کار کنم. می‌خواهم بدانم شما که پیش از این برنامه «هفت» را اجرا کرده‌اید چه تجربه‌ای دارید.

جیرانی نیز از او پرسید آیا با تحلیل آمده‌ای؟ که وی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: تحلیل من شامل سینماست و تحلیلی از برنامه «هفت» نداشتم.

جیرانی سپس از افخمی پرسید، تحلیلت از برنامه «هفت» چه بوده است؟ که وی پاسخ داد: تحلیلی از این برنامه نداشتم و تحلیل من بیشتر از سینماست. گهگاهی برنامه را می‌دیدم. در دوره گبرلو «هفت» را می‌دیدم اما خسته می‌شدم و می‌خوابیدم.

او سپس در پاسخ به پرسش جیرانی مبنی بر اینکه فراستی را دوست دارد و آیا قرار است از حضورش در برنامه «هفت» استفاده کند؟ گفت: فراستی شخصیت بانمکی است و برای تلویزیون خیلی جذاب است و همین‌طور پُزش خوب است و حتما او را به «هفت» می‌آورم. فراستی دبیر نقد خواهد بود و هر دفعه از برنامه «هفت» قرار است چندین منتقد بیاوریم و غیر از فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های خارجی را هم نقد کنند.

گفت‌وگو با فریدون جیرانی، بهروز افخمی را وادار به گفتن این جملات به طنز کرد: فریدون تتمه اعتماد به نفسم را هم از بین برد. امیدوارم هیچ کسی روزنامه‌ات را نخرد فریدون. فریدون امیدوارم مجبور شوی برنامه «هفت» بیایی و با خودم کار کنی.

بهروز افخمی سپس درباره‌ی ساخت برنامه «هفت»‌ و نجات سینمای ایران که ذهنش درگیر آن بود، گفت:‌ یا می‌شود این کار را کرد و یا نه؛ ما وقت بازنشستگی‌مان است، اصلا فیلمسازی هم نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، گزارش از وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی در چند سال اخیر و فروش غیرواقعی برخی فیلم‌ها و همچنین آمار حضور مخاطبان در سینما از دیگر بخش‌هایی بود که بهروز افخمی در اولین قسمت هفت به آن‌ پرداخت.

گفت‌وگو با رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، مسعود فراستی منتقد سینما، حمید گودرزی و غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه سینما از دیگر بخش‌های برنامه «هفت» در شب گذشته بود.

بهروز افخمی در ادامه برنامه شامگاه گذشته از مجموعه پایتخت می‌گوید که فصل آخر آن در ایام رمضان امسال 40 میلیون بیننده داشت؛ یعنی هر قسمت پایتخت هر شب به اندازه 30 تا 40 میلیون و به اندازه سه چهار سال سینمای ایران تماشاچی جذب کرده است.

افخمی سپس در برنامه‌ی «هفت» گفت وگویی با مدیر شبکه سه سیما - غلامرضا میرحسینی - داشت.

او قرار بود در این گفت‌وگو عنوان کند که ساخت «هفت» از عهده او برنمی‌آید. اما وعده‌ی ساخت سریالی با موضوع مخترع بمب اتم و همچنین نجات سینما، در نهایت باعث می‌شود که ساخت برنامه «هفت» را بپذیرد.

در این گفت‌وگو نیز بهروز افخمی در دفتر مدیر شبکه سه سیما حاضر شده بود‌.

میرحسینی با تاکید بر اینکه تلویزیون مخاطب محور است و تلاش تمام برنامه‌سازان و مدیران سیما جذب مخاطب است، یادآور شد: ما در طول این سال‌ها برنامه‌های موفق زیادی داشتیم که بینندگان فوق‌العاده زیادی داشته‌اند و در جذب مخاطب موفق عمل کرده‌اند. البته برنامه‌های ناکامی هم داشته‌ایم که موجب ریزش مخاطب شده‌اند. به طور کلی تلویزیون نگاهش به مخاطب است.

وی در پاسخ به این پرسش بهروز افخمی که بیشترین میزان بیننده چه میزان بوده است‌ و ریزش مخاطبان چگونه بوده است‌، نیز توضیح داد: آمارها متفاوت است؛ به عنوان مثال برنامه‌ای مثل «ماه عسل» بالای 25 میلیون مخاطب داشته است و یا برنامه‌ی «90» را داشته‌ایم که با توجه به میانگین نظرات مردم و درگیری آنها با پیامک برنامه، بیننده این برنامه را می‌توان 40 میلیون نفر عنوان کرد؛ بنابراین اگر ما برنامه‌ای نسازیم که 40 میلیون مخاطب را جذب کند مخاطب ریزش خواهد کرد؛ اگر مخاطب ریزش پیدا کند، به شبکه‌های ماهواره‌ای سوق پیدا می‌کند؛ بنابراین نگه داشتن مخاطب برای ما مهم است و نباید آن را از دست بدهیم. ضمن اینکه باید اعتمادسازی برای مخاطب صورت بگیرد و به نیازهای مخاطب توجه اساسی شود.

مدیر شبکه سه سیما در این گفت‌وگو سپس گفت: یکی از اشکالاتی که منتقدان و اهالی سینما شاید به ما بگیرند این است که چرا فیلم‌های ایرانی را پخش نمی‌کنید. آیا چنین چیزی داریم، آیا در سینمای ما فیلمی هست که مخاطب را جذب کند. کدام فیلم‌ها و با چه ویژگی‌هایی این اتفاق را موجب می‌شوند؛ از جمله کارهایی که در سال‌های اخیر می‌توانید روی آن انگشت بگذارید، «کلاه قرمزی» است که آن هم کاری از تلویزیون است که به سینما رفته است، یا «شهر موش‌ها» جزو آثار پرفروش اخیر سینما است که باز هم تلویزیون پدیدآورنده‌ی آن است.

وی با طرح این پرسش که سینمای ما الان کجاست؟ در ادامه گفت‌وگوی خود اظهار کرد: به عقیده من سینما کمی بلاتکلیف و سرگردان است. نمی‌دانیم از سینما چه مطالباتی داریم و با بعضی از کلمات و واژه‌ها بازی می‌کنیم اما واقعا سینمای ما به دنبال آن بوده است؟ از تعبیر سینمای ارزشی، سینمای انقلابی و سینمای معناگرا استفاده می‌شود اما آیا واقعا به دنبال احیای آن و ترویج ارزش‌های آن هستند. این نکته‌ای است که باید به آن پاسخ داد.

وی سپس تاکید کرد: سینما نفس‌های آخرش را می‌کشد و این خطرناک است. در حالی که سینما یک رسانه موثر است یک رسانه قدرتمند است و در دنیا به خوبی استفاده می‌شود. فارغ از درآمدزایی و تجارت، سینما در جوامع دیگر به ارزش‌گذاری سیاست‌هایی که سیاستمداران می‌خواهند، کمک و مخاطب خاص خودش را تعریف می‌کند؛ البته همه‌ی ایرادها به تلویزیون هم هست اما موضوع ما در حال حاضر سینماست و اینکه چرا خانواده‌ها وقت نمی‌گذارند فیلمی را انتخاب و بابت آن هزینه کنند و ببینند.

میرحسینی در ادامه گفت‌وگوی خود در این زمینه، با اشاره به راه‌اندازی برنامه‌ی جدید «هفت» توسط بهروز افخمی، ابراز امیدواری کرد که برنامه هفت تفکری داشته باشد که سینما را به معنای واقعی‌اش تعریف کند و متناسب با ارزش‌های انقلابی و خواستگاه نسل جوان با آن برخورد شود.

بهروز افخمی پس از گفت‌وگو با مدیر شبکه سه سیما در درگیری هایی ذهنی خود اینگونه می‌گوید اینها فکر کرده‌اند من اسپایدرمن هستم ؛آقای ایوبی نمی‌تواند سینمای ایران را نجات دهد. من چطور می‌توانم. اصلا من چکاره‌ام.

انتهای پیام

سینمایی هفت
کد N979637

وبگردی