آفتاب

در ملاقات فرانسوا اولاند و روحانی چه گذشت؟

در ملاقات فرانسوا اولاند و روحانی چه گذشت؟

واحد مرکزی خبر نوشت: فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه در دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد «ایران در حل بحران سوریه نقش یک تسهیل کننده» را ایفا کند.

خبرگزاری رویترز در خبری از نیویورک گزارش داد: فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه در دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد «ایران در حل بحران سوریه نقش یک تسهیل کننده» را ایفا کند.

دو رییس جمهور به مدت سی دقیقه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند. این دیدار را می توان مقدمه ای بر سفر ماه نوامبر روحانی به فرانسه قلمداد کرد.

منابع نزدیک به اولاند گفتند وی در این دیدار یادآور شد «ایران بازیگری مهم در منطقه است و می تواند نقش یک تسهیل کننده را نیز ایفا کند؛ معیارها هم برای رسیدن به این راه حل کاملا مشخص هستند : همه باید در چارچوب بیانیه ژنو که در آن موضوع بشار اسد را نمی شد به عنوان یک راه حل مطرح کرد هم عقیده شوند.»

از زمان امضای توافق هسته ای در وین در چهاردهم ژوییه، این برای نخستین بار بود که روحانی و اولاند با یکدیگر دیدار می کردند.
به گفته منابع نزدیک به ریاست جمهوری فرانسه، روحانی و اولاند درباره موضوعاتی همچون بحران در یمن، اوضاع لبنان و جنگ در سوریه گفتگو کردند. اولاند حادثه کشته شدن تعداد زیادی از زائران خانه خدا را در مناسک حج به ایران تسلیت گفت و خاطر نشان کرد «این تراژدی نباید سبب وقوع تنش های بیشتر میان عربستان و ایران شود.»

منابع آگاه در الیزه گفتند «روحانی خواستار برقراری روابط دوجانبه در سطوح بالا میان فرانسه و ایران، پس از امضای توافق هسته ای، شد و ابراز امیدواری کرد بتوان در پاریس درباره این موضوعات گفتگو کرد.»

هیئتی بلندپایه از مدیران شرکت های معتبر فرانسوی بیست و یکم سپتامبر با امید پی ریزی پایه هایی برای برقراری روابط تجاری جدید میان دو کشور در دوران پس از امضای توافق، به تهران سفر کرد.

در این سفر علاوه بر استفان لوفول وزیر کشاورزی و ماتیاس فکل وزیر مشاور در امور تجارت خارجی فرانسه، نمایندگانی از یکصد و سی شرکت معظم فرانسوی از جمله توتال، ایرباس و پژو به تهران آمدند.

5252

کد N973232

وبگردی