آفتاب

نیوزویک: روحانی با دست پر به نیویورک سفر کرده است

نیوزویک: روحانی با دست پر به نیویورک سفر کرده است

نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک نوشت: رئیس‌جمهور ایران با دست پر به نیویورک آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه نیوزویک در ادامه نوشت: حسن روحانی رییس جمهور ایران که در سال 2013 به قدرت رسید ، در حالی به نیویورک آمده است که مذاکرات هسته‌ای را با موفقیت به پایان رسانده و تقویت شده است. او می گوید که این موفقیت می تواند راه را برای همکاری بیشتر میان کشورها هموار سازد. وی معتقد است که هنوز مسائل تلخ زیادی میان تهران و واشنگتن وجود دارد اما مخالفت با توافق هسته‌ای در آمریکا گسترده تر از داخل ایران بوده است.

ایران و گروه 1+5 شامل، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه ژوییه در وین پس از نردیک به دو سال رایزنی سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود.

جمهوری‌خواهان آمریکا که مخالف توافق هسته ای هستند آن‌را امتیاز دادن به کشوری می‌دانند که خواستار نابودی اسرائیل است. آنها هشدار می‌دهند که نباید به روحانی به عنوان یک میانه رو اعتماد کرد.

روحانی در یک کنفرانس خبری گفت که برخی از قضاوت‌های تند و تلخ درباره توافق از سوی اعضای کنگره، ایرانی ها را متعجب کرد. آنها به گونه‌ای انتقاد می کردند که گویا در یک سیاره دیگر زندگی می کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آماده است درصورت ملاقات با باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش در سازمان ملل با وی دست بدهد، گفت که هنوز مسایلی میان دو کشور وجود دارد که باید پیش از دست دادن حل شوند اما باید بیشتر به آینده نگاه کرد تا به گذشته.

نیوزویک در ادامه با ذکر بخش‌هایی از سوال و جواب میان روحانی و خبرنگاران در نشستی در نیویورک درباره مسائل مختلف منطقه‌ای شامل سوریه و مقابله با داعش پرداخت که رییس جمهور ایران در پاسخ بیان کرد: سال گذشته شاهد تغییرات زیادی در این منطقه بوده‌ایم و تهران در رسیدن به این نقطه که آمریکا اکنون لزوم مشارکت ایران در مذاکرات مربوط به آینده سوریه را به رسمیت می‌شناسد، سودمند بوده است.

حسن روحانی قرار است روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند که به نظر می‌آید یک روز شلوغ باشد. وی به علاوه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ، ولایمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در یک روز سخنرانی خواهند کرد.

به نوشته نیوزویک، زمانی وجود داشت که انتظار می‌رفت رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل پرهیجان‌ترین صحنه‌ها را خلق کند اما این بار احتمالاً نوبت روسیه است و به نظر می‌آید که روحانی مشکلی نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N970855

وبگردی