آفتاب

پاسخ نماینده سازمان بورس به اعتراض سرمایه گذاران به کاهش قیمت و سود سهام شرکت ها

پاسخ نماینده سازمان بورس به اعتراض سرمایه گذاران به کاهش قیمت و سود سهام شرکت ها

حسین فهیمی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در یک برنامه تلویزیونی به اعتراض سهامداران درباره کاهش قیمت سهام در سازمان بورس پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بخشی از کامنتهایی که مخاطبان در سرویس مشکلات مردم گذاشته اند، درباره مشکلات بورس و کاهش قیمت و سود سهام شرکتهایی است که سهام آنها در سازمان بورس عرضه می شود. 

یکی از مخاطبان در این باره نوشته: بورس چند میلیون نفر سهامدار دارد، چرا پرداخت سود سهام شرکتهارا ساماندهی نمی کند؟ اوضاع پرداخت سود سهام شرکتها آشفته است بعضی شرکتها سود مصوب را نمی خواهند پرداخت کنند ، با بعضی های باید چند بار تماس بگیری تا سود رابدهند ، بعضی های از عدم شفافیت گزارشات خودشان سوء استفاده می کنند و حرف های الکی هم می زنند و... بورس می توانست یک نظام درستی برای پرداخت سود سهام حاکم کند که این چند میلیون سهامدار با خیال راحت سود سرمایه گذاری شان را بگیرند چرا انقدر تعلل می کنند؟

مخاطب دیگری در کامنت کوتاهی نوشته: فقط بورس، بورس، بورس! شكايت ما فقط از بورس است.
خواننده دیگری در بخشی از کامنت خود به مشکل یک شرکت تحت پوشش بورس اشاره کرده: ظاهرا خوشحالیم که مشکل سهامداران پدیده حل شد ولی پدیده سهام بود و بالا وپایین داردسهام شرکت صدرای من در بورس سالهاست که خرید وفروش نمی شود؟
یک خواننده دیگر درباره سرنوشت سهامش در بورس نوشته: من در زمستان سال 1392 حدود 100 میلیون تومان را که تقریباً نصف بیشتر دارایی بود را با تبلیغات و جوسازی دولت و وزیر اقتصاد از بانک خارج کردم و در بورس سرمایه گذاری کردم و سهام شرکت های پالایشگاه نفت تهران و بندر عباس را خریدم. سهام ها بسته شد و حدود 15 16 ماه پولم بلوکه شد و اختیاری بابت پولم نداشتم. شب عید این سهام ها باز شدند و عید من و خانواده ام را عزا کردند چون 100 میلیونم شد حدود 30 میلیون. الان هم همان حدود است... شما را به خدا صدای ما را بشنوید... گناه ما چه بوده این وسط؟ چرا مسئولین این بازی را با ما کردند؟ مگر ما ایرانی و اهل این کشور نیستیم؟ چرا هیچکس به فریاد ما نمی رسد؟ هیچکس مسئولیت قبول نمی کند و هیچ رسانه ای هم کوچکترین توجهی ندارد... اگر دستتان می رسد کاری بکنید شما را به خدا

پاسخ سازمان بورس
در این رابطه، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار به سئوالاتی مشابه این در یک برنامه تلویزیونی پاسخ داد.
حسین فهیمی در این باره گفت: وضع منفی ای که از بورس ارائه می شود نادرست است و افق روشنی برای آن وجود دارد. نرخ سود را نمی توان بدون توجه به مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در نظر گرفت زیرا آنها زیر نظر بانک مرکزی نیستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما او گفت: 25 درصد از نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است.
فهیمی گفت: نرخ سود از عوامل کاهش رونق بازار بورس است که باید کاهش یابد. بدون حل مشکل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که تهدیدی برای نظام بانکی هستند نرخ سود کاهش نمی یابد.
وی با بیان اینکه حمایت کافی از سرمایه گذار در کشور انجام نمی شود گفت: حمایت از سرمایه گذار به یک وزارتخانه مربوط نمی شود و عزم ملی می خواهد.


در همین رابطه مهدی گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس بورس نیز با بیان اینکه انجام معاملات بلوکی در ماههای اخیر موجب نوسانات شاخص بورس شده است گفت: خارج از این معاملات رویدادی که اثر خوبی بر اقتصادی بگذارد اتفاق نیفتاده است.
او گفت: نوسانات بورس به دلیل حساسیت سازمان بورس و و اوراق بهادار به شاخصهاست و بر این اساس فعالیت این سازمان باید در رونق اقتصادی کشور بازتعریف شود. وظیفه سازمان بورس نظارت بر فرآیندهاست اما در برخی موارد این سازمان وارد اجرای فرآیندها می شود و خود را متولی این موضوع می داند.
او با بیان اینکه بازار پول و بازار سرمایه کشور رویکرد رقابتی دارند گفت: اگر تورم 15 درصدی را بپذیریم با نرخهای سپرده بانکی کنونی حاشیه امن بدون آزمون و خطا ایجاد شده است که به بازار سرمایه ضرر می زند.
گودرزی گفت: انجام فعالیتهای اقتصادی در شرایط آزمون و خطا باید با بازگشت سود همراه باشد اما در شرایطی کنونی چنین وضعی وجود ندارد.
گودرزی گفت: وضع سهام شرکتها باید پیش از ورود به بورس مشخص شود نه اینکه پس از واگذاری سهام، دولت همچنان به این شرکت ها به عنوان منبع کسب درآمد آسان نگاه کند.
او گفت: بیش از سه سال است که صنایع گوناگون از جمله پالایشگاهها ، پتروشیمی و غیره وارد بورس شده اند اما همچنان درباره نرخ خوراک پالایشگاهها ، نرخ بهره مالکانه و روابط میان آنها با شرکت پالایش و پخش ابهام وجود دارد.

 

۴۵۲۳۱

 

کد N970251

وبگردی