آفتاب

چین بازار خود را به روی «بوئینگ» آمریکا گشود

چین بازار خود را به روی «بوئینگ» آمریکا گشود

شرکت «بوئینگ» در رقابت تنگاتنگ با همتایان اروپایی خود علاوه بر فروش شمار قابل توجهی هواپیمای مسافربری به چین، یک کارخانه ساخت هواپیمای مدل ۷۳۴ نیز در این کشور احداث خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با ورود «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به ایالات متحده آمریکا، «شینهوا» خبرگزاری رسمی دولت پکن از توافق مقامات چینی با شرکت آمریکایی «بوئینگ» برای خرید ۳۰۰ فروند هواپیمای مسافربری خبر داد.

علاوه بر این، شرکت تجاری هواپیمایی چین (سی او ام ای سی) موفق به امضای قرارداد با شرکت بوئینگ برای تاسیس یک کارخانه مونتاژ قطعات هواپیمای مدل ۷۳۴ شد که اولین نمونه از نوع خود در کشوری به غیر از آمریکا محسوب می شود.

البته، شرکت اروپایی «ایرباس» پیشتر در رقابت با همتای آمریکایی خود کارخانه مشابهی را در شهر «تیانجین» در نزدیکی «پکن» پایتخت چین، احداث کرده است. دلیل این رقابت تنگاتنگ کسب امتیاز تجارت با چین به عنوان کشوری است که انتظار می رود طی ۲۰ سال آینده به بزرگترین بازار هواپیمایی جهان تبدیل شود.

از سوی دیگر، به گفته کارشناسان، یکی از اصلی ترین علل تقاضای پکن برای خرید ۳۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ و احداث کارخانه مونتاژ قطعات هواپیمای مدل ۷۳۴، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و توسعه قشر متوسط چین عنوان می شود.

ناگفته نماند که شی جینپینگ در بدو ورود به آمریکا با جمعی از بازرگانان و نمایندگان اقتصادی این کشور دیدار کرد و از ادامه تلاش های کشورش برای ایجاد یک اقتصاد آزاد و جلوگیری از بازگشت به گذشته خبر داد. وی پیشتر در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» نیز از نقش پیشرو آمریکا و چین در جهان سخن گفته و تاکید کرده بود دو کشور زمینه های گسترده ای برای همکاری دارند.

قرار است «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در کاخ سفید میزبان همتای چینی خود باشد. شی جینپینگ پس از دیدار با اوباما نیز به نیویورک خواهد رفت تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. پیشتر اوباما گفته بود در دیدارش با جیپینگ در مورد حملات سایبری و امنیت فناوری با وی رایزنی می کند.

کد N967594

وبگردی