آفتاب

آمریکا بمب‌های اتمی جدید خود را در آلمان مستقر می‌کند

آمریکا بمب‌های اتمی جدید خود را در آلمان مستقر می‌کند

نیروی هوایی آمریکا در حال آماده سازی برای استقرار بمب‌های اتمی ب.61 جدید خود در پایگاه هوایی آلمان است؛ این در حالی است که پارلمان این کشور پیشتر خواستار خارج کردن تمامی تسلیحات اتمی آمریکا شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری ZDF آلمان گزارش داد، این پایگاه هوایی در غرب آلمان میزبان جنگنده‌های پاناویا تورنادو چندکاره است که قابلیت حمل بمب‌های اتمی آمریکا را دارند. این پایگاه تنها مقر در آلمان است که تسلیحات اتمی آمریکا از 2007 در آن مسقر شده‌اند و حدود 20 سلاح اتمی در این پایگاه است.

آمریکا در حال حاضر در حال کار بر روی نوع جدیدی از بمب‌های اتمی ب-61 به نام Mod 12 است که بسیار دقیقتر از آنهایی هستند که در اروپا مستقر است.

شبکه خبری ZDF گزارش داد که براساس اسناد موجود بودجه‌ای که در سه فصل گذشته از سال میلادی برای این پایگاه نظامی در آلمان در نظر گرفته شده است، برای تامین مالی، نگهداری و استقرار آتی این بمب‌های جدید است که شامل ارتقای جنگنده‌های تورنادو هم می‌شود.

در گزارش این شبکه خبری همچنین به خلع سلاح اتمی به عنوان بخشی از توافق ائتلافی 2009 میان حزب اتحاد دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و لیبرال دموکرات‌ها اشاره شده است. در 2010، پارلمان آلمان از دولت خواسته تا بمب‌های اتمی آمریکا را از خاک آلمان خارج کند و حمایت مردمی را از این مساله اعلام کرد.

دولت برلین قصد داشت تا در 2015 یگان تورنادوهای خود را از رده خارج کند و هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی این هواپیماها که قادر به حمل بمب‌های اتمی آمریکا هستند، نداشت. جنگنده‌های F-35 می‌توانند این بمب‌ها را حمل کنند اما دولت برلین تمایلی برای خرید این هواپیماهای گرانقیمت ندارد و قصد دارد تا یوروفایترهای تایفون را جایگزین این تورنادوها کند.

در 2012، روزنامه تسایتونگ آلمان گزارش داد که آلمان به صورت مخفیانه تصمیم گرفته تا تعدادی از تورنادوها را تا 2024 نگهدارد.

بمب‌های اتمی B61-12 نسبت به بمب‌های قبلی دقیقتر و قدرت ویرانگری آنها کمتر است.

یکی از اعضای سابق پارلمان آلمان مشرف به امور دفاعی گفت: ارتقای پایگاه هوایی نظامی "بوشل" آلمان به ناتو گزینه‌های جدید حمله علیه روسیه را می‌دهد.

درهمین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تلویزیون آلمان گفت: مسکو حین شکل دادن سیاست‌های نظامی خود مساله حضور بمب‌ها و تجهیزات اتمی آمریکا در اروپا را مدنظر دارد؛ اقدامی که در جدیدترین دکترین نظامی روسیه که در سال گذشته میلادی منتشر شد،‌ بازتاب داشت.

انتهای پیام

کد N967513

وبگردی