آفتاب

آمریکا ندادن رای منفی به قطعنامه محکومیت تحریم‌های کوبا را بررسی می‌کند

آمریکا ندادن رای منفی به قطعنامه محکومیت تحریم‌های کوبا را بررسی می‌کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، آمریکا برای نخستین بار ممکن است به قطعنامه سازمان ملل در محکوم کردن تحریم تجاری این کشور علیه کوبا رای منفی ندهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی به این خبرگزاری اظهار کردند: دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی دادن رای ممتنع به رای گیری سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص قطعنامه پشتیبانی شده از سوی کوبا به منظور برداشته شدن تحریم تجاری علیه این کشور است.

با این حال چهار تن از مقام‌های دولت آمریکا که نامشان را فاش نکردند گفتند که هنوز تصمیم دولت درباره دادن رای ممتنع به قطعنامه قطعی نیست.

با این حال اینکه دولت اوباما در حال بررسی دادن رای ممتنع به چنین قطعنامه‌ای است یک اتفاق بی‌سابقه است. عمل به این پیشنهاد می‌تواند شگفتی فراوانی چه در سازمان ملل و چه در کنگره آمریکا به وجود بیاورد. تاکنون شنیده نشده که یک کشور عضو سازمان ملل با قطعنامه‌هایی که برخلاف قوانین این کشور بوده و رد شدن آنها برای قوانین آن حیاتی است، مخالفت نکند.

دولت اوباما در عین حال با مخالفت نکردن با این قطعنامه عملا در کنار سازمان ملل در موضعی مخالف علیه کنگره آمریکا قرار می‌گیرد. کنگره آمریکا تاکنون به رغم درخواست باراک اوباما از لغو تحریم تجاری کوبا سر باز زده است.

اوباما از دسامبر گذشته تاکنون از کنگره آمریکا خواسته تا این تحریم 54 ساله را لغو کند. روز جمعه جدیدترین اقدام آمریکا در زمینه کاهش تحریم‌ها علیه کوبا صورت گرفت و پس از آن روسای جمهوری دو کشور یک تماس تلفنی کم سابقه برقرار کردند.

به گفته مقام‌های آمریکایی هنوز دولت اوباما درباره نحوه رای دادن به قطعنامه برداشته شدن تحریم‌های تجاری کوبا در سازمان ملل تصمیم نگرفته است. آنها می‌گویند در حال حاضر این احتمال که آمریکا علیه این قطعنامه رای دهد بیشتر از رای ممتنع است. این مقام‌ها در عین حال گفتند آمریکا در صورتی که لحن قطعنامه تفاوت چشمگیری به نسبت سال‌های قبل پیدا کند دادن رای ممتنع را در نظر خواهند گرفت.

آنها گفتند دولت آمریکا از مساله بحث درباره بازنگری نسبت به این قطعنامه با کوبایی‌ها و دیگران استقبال می‌کند این چیزی است که به گفته دیپلمات‌های آمریکایی هرگز سابقه نداشته است.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: رای ما در نهایت وابسته به آنچه که در قطعنامه خواهد بود، است.

در صورت رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه تبعات سیاسی چشمگیری در آمریکا به راه خواهد افتاد که بیشترین تبعات آن مربوط به کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه است که خواهان حفظ این تحریم هستند.

انتهای پیام

کد N965147

وبگردی