آفتاب
رئیس موسسه صلح زیبا:

امروز کشورهای به اصطلاح دموکراتیک اصلی‌ترین برانداز صلح‌اند

امروز کشورهای به اصطلاح دموکراتیک اصلی‌ترین برانداز صلح‌اند

رئیس موسسه صلح زیبا گفت: متاسفانه امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهای به اصطلاح دموکراتیک اصلی‌ترین برانداز صلح هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد واحدی رئیس موسسه صلح زیبا در ابتدای نشست خبری دهه صلح و امنیت بین المللی گفت: صلح از قدیمی‌ترین آرمان‌های بشری است و برقراری صلح در جهان ارتباط مستقیمی با حقوق بشر دارد. از صلح تعاریف مختلفی به عمل آمده است. یکی از تعاریف رایج آن، این است که صلح مساوی است با فقدان جنگ، یعنی زمانی که جنگ نباشد صلح است. اما امروزه با دید وسیع‌تر و همه‌جانبه‌تری به موضوع نگریسته می‌شود و آن اینکه صلح به معنای فقدان جنگ نیست، بلکه صلح مفهوم گسترده‌تری را دربر می‌گیرد.

وی افزود: صلح عادلانه اصطلاحی است که در جهان امروز بیش از پیش مورد نیاز و توجه قرار دارد، صلح اسلامی یکی از نمادهای صلح عادلانه در جهان است و به نظر من در صورت نمود در عرصه بین‌المللی بتواند در برابر افراطی‌گری و نقض مکرر حقوق بشر در سراسر جهان بایستد.

واحدی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که کشورهای به اصطلاح دموکراتیک اصلی‌ترین برانداز صلح‌اند، خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌ترین ناقض حقوق بشر و برانداز صلح به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال تخریب کرامت انسان‌ها و حداکثرسازی سوءاستفاده از ابزارهایی چون حقوق بشر و صلح دموکراتیک در منطقه هستند.

این فعال حقوق بشر ادامه داد: نقش این کشور در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و سپس حمایت از آنان در راستای منافع و اهداف آمریکا در سایر مناطق جهان است، در این زمینه می‌توان به موارد متعددی به ویژه نقش آمریکا در شکل‌گیری القاعده و حمایت از آن در دوره جنگ سرد که در راستای منافع این کشور بوده است، اشاره نمود و یا می‌توان نقش آمریکا در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی داعش و ... اشاره کرد.

وی گفت: متاسفانه امروز روند صعودی تلاش برای تخریب کرامت انسانی رو به گسترش است و به سخره گرفتن مبانی حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه توسط مدافعین دروغین آن روز به روز در حال گسترش هستند.

واحدی افزود: با توجه به حساسیت در حوزه حقوق بشر و ارتباط تنگاتنگ آن با مساله صلح به نظر می‌رسد، دهه صلح و امنیت بین‌المللی فرصتی است مناسب برای تبیین اهداف صلح عادلانه و بررسی دقیق و کارشناسی وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان امروز.

کد N964671

وبگردی