آفتاب

نماز از نگاه ثامن‌الحجج(ع)

نماز از نگاه ثامن‌الحجج(ع)

یک عضو اتاق فکر همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی، نماز از دیدگاه امام رضا(ع) را تشریح کرد.

یک عضو اتاق فکر همایش علمی پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی، نماز از دیدگاه امام رضا(ع) را تشریح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن اسلامی اظهار کرد: احادیث و روایات بسیاری از امام رضا(ع) در خصوص اهمیت نماز نقل شده است که از آن جمله می‌توان به سخنان ایشان که می‌فرمایند« نماز، هر انسان پارسایی را به خداوند نزدیک می‌کند» اشاره کرد.

وی با اشاره به سفارش ایشان به ابراهیم بن موسی، مبنی بر اینکه نماز را بدون علمت از اول وقت آن به تاخیر نینداز، ادامه داد: طبق اسناد تاریخی موجود خود حضرت نیز این چنین بودند و حتی در جلسات سیاسی و علمی که از طرف مامون تشکیل می‌شد، به نماز اول وقت اهمیت وافر می‌دادند.

اسلامی اضافه کرد: آن حضرت حتی در جلسه‌ای که عمران صابی، یکی از دانشمندان مخالف اسلام حضور داشتند در لحظاتی که به جهت استدلال‌های شیوا و بیان نافذ ایشان دل عمران صابی به سوی توحید تمایل پیدا کرده بود، به هنگام نماز جلسه را ترک و به همراه یارانشان به نماز ایستادند.

وی اظهار کرد: این درحالی بود که عمران می‌گفت: ای آقای من دل من آماده پذیرش سخنان شماست، سخنان خود را قطع نفرمائید، ولی امام رضا(ع) تحت تاثیر سخنان او قرار نگرفت و نماز را به موقع اقامه فرمودند.

این عضو اتاق فکر همایش نماز در آموزه‌های رضوی همچنین به روایاتی از آن حضرت در خصوص آثار و برکات نماز اشاره کرد و افزود: با اقامه نماز انسان به این مطلب پی می‌برد که همیشه یک عبد است و در مقابل پروردگارش با نیتی خالصانه و خاضعانه قرار می‌گیرد تا از بت پرستی و شرک در امان باشد.

به گفته اسلامی، در روایت دیگری داریم که امام رضا(ع) می‌فرمایند« یاد خدا در طول شب و روز باعث می‌شود که انسان رب و خدای خویش را فراموش نکند».

وی با ابراز خرسندی از ایجاد زمینه برای خدمت در همایش علمی و پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی ادامه داد: با تحقیق و پژوهش‌های بیشتر محققان می‌توان به نتایج عالی در این همایش دست یافت.

اسلامی خاطرنشان کرد: معصومین چراغ هدایت زندگی مسلمانان بالاخص شیعیان هستند و بایستی با تمسک و توسل به این بزرگواران راه هدایت و سعادت را به سلامتی پیمود.

انتهای پیام

کد N962127

وبگردی